درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
  • مجله اينترنتي كودك
  • راهنماي بارداري
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان يه روزي يه ني ني ..... و آدرس fandoghemami.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 10
بازدید کل : 20433
تعداد مطالب : 29
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


بازی آنلاین پرندگان خشمگین
کد بازی آنلاین
يه روزي يه ني ني .....




http://7ta7.niniweblog.com/



دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 9:13 ::  نويسنده : ماماني
 

شرح خیس كردن كودكان در نوشته های 1550 سال قبل از میلاد هم دیده می شود ، اما با وجود پیشرفت دانش بشر در مورد مكانیسم ایجاد شب ادراری هنوز معلومات ما در مورد چگونگی ایجاد شب ادراری و نحوه درمان قطعی آن كامل نیست.

درسن شیرخوارگی ادرار كردن طفل كاملا رفلكسی و بی اختیار است. در این سن، پر شدن مثانه باعث تحریك گیرنده هایی در جدار مثانه می شود و هرجه مثانه پرتر باشد این تحریكات بیشتر می شود تا اینكه رفلكسی از طریق این گیرنده ها ونخاع ایجاد شود و منجربه انقباض مثانه و تخلیه آن گردد. با بزرگتر شدن كودك وتكامل مراكز عصبی،بنظرمی رسد كه درسن1تا2سالگی كودك می تواندپر شدن مثانه خود را درك كند و تدریجا این توانایی را بدست می آورد كه مدت كمی تخلیه مثانه را به تعویق بیاندازد در سالهای دوم تا سوم عمر ، با تكامل مراكز عصبی ، مغز كنترل بیشتری روی اعمـال مثانه پیدا می كند و در نتیجه طفل قادر می شود كه مدت بیشتری ادرار را در مثانه نگاه دارد معمولا تا سه سالگی اكثر اطفال بخوبی قادرند ادرارشان را در روز كنترل كنند اما توانایی كنترل ادرار در شب ، اكثرا دیرتر حاصل می شود. در سن 4 تا 5 سالگی مراكز عصبی مغز قادرند انقباضات مثانه را در خواب هم كنترل كنند بعلاوه تا این سن ظرفیت مثانه كودك هم زیاد شده و می تواند حجم بیشتری ادرار را نگاهداری كند. البته این روند تكامل در جوامع گوناگون سرعت یكسانی ندارد. حتی دریك جامعه هم در طبقات مختلف می تواند متفاوت باشد. وحتی در دختر ها معمولا این كنترل زودتر از پسر بچه ها بوجود می آید.

تعریف شب ادراری:

در صورتی كه كودكی به طور مكرر حداقل 2 بار در هفته و به مدت حداقل 3 ماه پیاپی بدون استفاده از داروهای ادرار آور و یا بدون داشتن بیماریهای زمینه ای مانند دیابت و صرع و بیماریهای سیستم اعصاب بستر خود را خیس كند ، و سن كودك بالای 5 سال باشد، می توان او را بعنوان كودك دچار شب ادراری مورد بررسی قرار داد.

بطور كلی شب ادراری در 10 تا 15% كودكان حدود 6 ساله موجود است اما هر چه سـن بالاتـر می رود تعدادی ار كودكان خود بخود بهبودی پیدا می كنند. بطوریكه در سن 10 سالگی حدود 5% از كودكان و در 15 سالگی تنها 1% كودكان شب ادراری دارند. و باید توجه داشت كه شب ادراری در پسرها 2 تا 3 برابر دختر هاست.

علل شب ادراری:

در بیش از 80% از موارد، كودك مبتلا به شب ادراری هیچ بیماری و یا عیب و نقص عضوی و بدنی ندارد و در كمتر از 20% موارد ممكن است بیماری هایی مانند: دیابـت ، عفونت ادراری ، بیماریهای مادرزادی كلیه ، نوعی كم خونی و عیوب نخاع و بیماریهای سیستم اعصاب ، علت شب ادراری باشد. كه خوشبختانه در مورد فرزند شما با توجه به معاینات وآزمایشات انجام شده اینگونه مشكلات وجود ندارد. لذا شب ادراری در فرزند شما یك بیماری تلقی نمی شود و آیندة كودك شما كاملا روشن است. و این شب ادراری سرانجام حتی بدون درمان برطرف خواهد شد.

توجه داشته باشید این خیس كردن ، در هنگام خواب اتفاق می افتد ، و كودك شما هیچگونه دخالتی در آن ندارد لذا تنبیه و تحقیر طفل در نزد خودتان یا دیگران ویا مسخره كردن وی ، نه تنها هیچگونه تاثیری در بهبودی آن ندارد بلكه با ایجاد فشار روحی وضع كودك را به مراتب بدتر می كند.

ثابت شده است عوامل ارثی و سوابق والدین نیز در بروز شب ادراری موثر است. اما باید توجه داشت همانطور كه زمان راه افتادن و حرف زدن بچه ها با همدیگر متفاوت است ، روند بالارفتن ظرفیت مثانه و زمان قدرت كنترل مثانه نیز در كودكان ممكن است باهم متفاوت باشد.

مسایل روحی و عاطفی از مهمترین علل شب ادراری هستند. این مورد بخصوص در نزد كودكانی دیده می شود كه قبلا كنترل ادرار داشته اند اما اكنون دچار شب ادراری شده اند. از جمله عوامل روحی كه می تواند سبب شب ادراری گردد میتوان از موارد زیر نام برد:

ـ تولد یك نوزاد درخانواده كه موجب می شود توجه پدر و مادر به نوزاد معطوف گردد و به كودك بزرگتر كمتر مورد توجه قرار گیرد.

ـ جدایی پدر و مادر

ـ اختلافات و كشمكشهای درون خانواده

ـ جابجایی خانواده

ـ مسافرت یا فوت یكی از والدین

- تحقیر وتنبیه بیش از حد بزرگتر ها نسبت به كودك

- ایجــاد ترس و هیجــان و اضطــراب شدید در كودك با شنیدن ویا دیدن مناظر ، فیلمها ویا

- بازی های ترسناك كامپیوتری:

از دیگر عوامل بسیار مهم در شب ادراری كه به تازگی و در سالهای اخیر بسیار اهمیت پیدا كرده است ، آلرژی و حساسیت كودك به غذا ها و بخصوص شیر گاو است. لذا باید دقیقاً توجه داشت كه در چه شبهایی و با مصرف چه موادو یا غذاهایی این شب ادراری تشدید می شود. تا از مصرف آنها پرهیز گردد.

قبلا تصور می شد كه كودكان مبتلا به شب ادراری خواب عمیق تری دارند و یا شب ادراری ناشی از اختلال در خواب و بیدار شدن كودك است. اما بتازگی نشان داده شده است كه بین خواب كودكان مبتلا به شب ادراری و سایر كودكان تفاوتی وجود ندارد و خیس كردن در هر مرحله از خواب ( چه در مرحله خواب عمیق و چه در مراحل خواب سطحی ) ممكن است اتفاق بیافتد.

درمان:

1ـ از بین بردن تمامی فاكتورها و مسایل عاطفی و روحی كه منجر به اضطراب و مشكلات عصبی در كودك می شود ( در قسمت قبلی به آن اشاره شد)

2ـ استفاده ازتشكچه های زنگ دار كه در صورت تماس با اولین قطره ادرار زنگ آن بصدا درمی آید و موجب بیداری كودك می شود. استفاده از این دستگاه باعث می شود كه ظرف چند هفته یك رفلكس شرطی دركودك ایجاد شود بطوری كه حتی پرشدن مثانه نیزمیتواند بتدریج باعث بیدار شدن كودك گردد.

3ـ در روز باید مایعات زیادی استفاده گردد و به كودك آموزش داد تاحتی الامكان در طول روز ادراركردن را به تاخیر اندازد تا حجم مثانه بیشتر شده و در طول شب دیرتر پر گردد، بدیهی است ار غروب آفتاب به بعد لازم است مصرف مایعات و غذاها و میوه های آبدار به حداقل برسد و كودك حتما قبل از خوابیدن ادرار كند.

4ـ تشویق طفل هم در انجام این تمرینات و رعایت دقیق درمانهای دارویی و غیر دارویی بسیار مؤثر است. حتی می توان كودك را به ازای هر چند شب كه خیس نمی كند تشویق نمود و در صورت عدم خیس كردن برای مدت طولانی برای وی جایزه ای نیز خرید. (‌این مسئله در مورد كودكانی كه در طول روز در لباس خود نم می زنند نیز صادق است )

5ـ درمانهای دارویی كه از جمله آنها ایمی پیرامین است. ایمی پیرامین دارویی است كه در درمان تعدادی از ناراحتی های روحی و افسردگی بكار می رود لذا ممكن است شما از مصرف آن اكراه داشته باشید. اما باید توجه داشته باشید تاثیر این دارو جدا از خاصیت ضد افسردگی آن است و از طریق تاثیر بر اعصاب مثانه عمل میكند. لذا می توانید بدون دغدغه آنرا مصرف نمایید چرا كه این دارو عوارضی برای كودك شما ندارد. در 25 تا 40% كودكان بدنبال مصرف این دارو بهبودی حاصل می شود اما از آنجائیكه پس از قطع دارو ممكن است شب ادراری مجددا عود نماید،لازم است این دارو حداقل برای سه ماه مصرف شود و قطع آن نیز تدریجی باشد. از داروهای دیگر می توان از قرص و اسپری بینی دسموپرسین و قرص اكسی بوتینین نام برد كه در موارد خاصی می تواند مفید باشد.

6ـ درمانهای روانپزشكی كه بیشتر در مورد كودكانی بكار می رود كه از مسایل روحی و روانی زیادی رنج می برند.

درپایان متذكر می شوم اگر چه شب ادراری سبب ناراحتی خانواده وخود كودك می گردد اما خوشبختانه در اكثر بچه ها بهبود پذیر است و حتی بدون درمان نیز این عارضه ممكن است برطرف گردد. اما از آنجائیكه شب ادراری ممكن است علامت بسیاری از بیماریهای مهم و جدی در كودك باشد ، درمانهای توصیه شده برای كودك خود را هیچگاه جهت دیگران تجویز نفرمایید چون برای اثبات وجود و یا عدم وجود این بیماریها ، بررسی و معاینه كودكان مبتلا به شب ادراری توسط پزشك حاذق ضروری است.

 

برگرفته از مجله اينترنتي كودك



یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:59 ::  نويسنده : ماماني

مغز در حال رشد كودك شما

مغز كودك شما در زمان تولد، حدودا صد ميليارد سلول داشت. اين مطلب به خودي خود شگفت انگيز و جالب توجه است، اما آنچه در مغز او در اين دوران اتفاق مي افتد، شگفت انگيزتر است.

هر كدام از آن سلولها در حال ارسال و دريافت سيگنالهاي الكتريكي است و همچنين اين سلولها با يكديگر پيوندهايي ايجاد مي كنند كه با تكرار و تمرين، نهايتا منجر به تشكيل شبكه هايي از سلولهاي عصبي خواهد شد. اين شبكه ها (كه معمولا مدارهاي عصبي ناميده مي شوند)، امكان فكر كردن و يادگيري را براي كودك فراهم مي سازند. هنگامي كه سه سال از تولد او بگذرد، هزار هزار ميليارد پيوند عصبي در مغز او تشكيل شده است.

مجله کودک من

اكنون، مغز كودك شما در حال ايجاد مسيرهاي عصبي است كه در تمام طول عمر او مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هر كدام از اين پيوندها و مسيرها كه مرتب مورد استفاده قرار گيرد به يك پيوند يا مسير دائمي تبديل مي شود، در حالي كه اگر برخي از اين پيوندها مرتب مورد استفاده قرار نگيرند، ممكن است از بين بروند. به همين دليل، متخصصين بر اهميت سه سال اول زندگي، بسيار تاكيد مي كنند: هركاري كه شما به همراه كودك خود انجام دهيد، از بازي كردن تا خوردن و راه رفتن و كتاب يا شعر و آواز خواندن، به مغز او كمك مي كند تا فعاليت بيشتري انجام دهد.

هرگاه كودك خود را در برابر تصاوير، صداها و حسهاي جديد قرار دهيد، در واقع مغز او را در برابر دنيايي بزرگتر و هيجان انگيزتر قرار داده ايد. هنگامي كه تخيل خود را به همراه او به كار بگيريد؛ مثلا بگوييد: «نگاه كن! من يك ببر هستم توي يك جنگل بزرگ!» يا «فرض كن مي خواهيم به خانه مادربزرگ برويم»، در واقع مغز او را وادار مي كنيد تا پيوندها و مسيرهايي تشكيل دهد كه به ايجاد خلاقيت و تخيل در او منجر خواهد شد.
 



تخيل كودك چگونه كار مي كند؟

از آنجا كه مهارتهاي كلامي كودك شما هنوز چندان پيشرفت نكرده اند، به سختي مي توان فهميد كه او دقيقا به چه چيزي فكر مي كند. اما شما مي توانيد نشانه هاي تخيل او را در تقليد كردن هاي او از آنچه كه در اطرافش مي بيند، تشخيص دهيد؛ اين رفتار عموما بين هجده تا بيست ماهگي شكل مي گيرد. كودك شما ممكن است دقيقا كارهايي را كه شما انجام مي دهيد تقليد كند؛ برنامه روزانه اي را كه براي او ريخته ايد، بر روي عروسكهايش پياده كند، به آنها غذا بدهد يا آنها را بخواباند.
 



خيال پردازي هاي كودكانه چه كمكي به او مي كند؟

مجله کودک من

تخيل قوي در كودك مي تواند بسيار بيشتر از آنچه شما فكر مي كنيد، در مسير زندگي به او كمك كند.

وسعت دامنه لغات: معمولا دامنه لغات كودكاني كه به بازيهاي تخيلي علاقه نشان داده يا به داستانها و كتابهايي كه ديگران برايشان مي خوانند گوش مي دهند، بسيار وسعيتر و بهتر است. البته شما ممكن است نتايج چشمگير اين مطلب را سال آينده ببينيد، هنگامي كه تعداد لغات مورد استفاده كودك شما جهشي ناگهاني پيدا خواهد كرد؛ اما سنگ بناي اين پيشرفت چشمگير را بايد در اين دوره بريزيد.

به دست آوردن كنترل: "نقش بازي كردن" و "وانمود كردن" اين امكان را براي كودك فراهم مي كنند تا آن كسي باشد كه دوست دارد. احساسات منفي اش را كشف و بررسي كند، چيزهايي را كه تا كنون ياد گرفته تمرين كند و اوضاع را به آن صورتي كه دوست دارد در بياورد. داستانهايي كه مثلا در آن سه بره باهوش، جلوي گرگ بد را مي گيرند، يا بازيهاي تخيلي كه در آنها عروسكش را به زور به حمام مي برد، اين حس را به او منتقل مي كنند كه او حتي در شرايط نا آشنا يا ترسناك نيز مي تواند كنترل اوضاع را به دست گيرد.

حل كردن مسائل: روياپردازي پيرامون موقعيتهاي تخيلي، نحوه تفكر خلاقانه را به كودك شما آموزش مي دهند و مي تواند يك ابزار بسيار مفيد در فرآيند حل مساله توسط كودك باشد. مطالعات نشان مي دهد افرادي كه در زمان خردسالي از تخيل قوي برخوردار هستند، معمولا اين قابليت را در بزرگسالي نيز حفظ مي كنند و در نتيجه، نتايج بهتري در فرآيندهاي حل مسائل به دست مي آورند. آزمايشهاي بعدي در طول زندگي افرادي كه در كودكي تخيل قوي تري داشتند مشخص كردند كه اين افراد هنگام برخورد با چالشها يا مشكلات غيرمترقبه (مثلا جا گذاشتن كتابي كه براي مدرسه لازم دارند)، مي توانند از منابع و گزينه هاي بيشتري براي پيدا كردن راه حل مناسب، استفاده كنند.
 



شما براي كمك به پيشرفت تخيل كودك خود چه مي توانيد بكنيد؟

براي او كتاب بخوانيد: كتاب خواندن براي كودك، يكي از بهترين راههايي است كه مي تواند مغز او را به خوبي تغذيه كند. كتابهايي را انتخاب كنيد كه عكسهاي رنگي و بزرگ به تعداد زياد داشته باشند و از اين فرصت (تا زماني كه هنوز كودك شما خواندن را ياد نگرفته و اصرار نمي كند كه دقيقا متن كتاب را براي او بخوانيد)، استفاده كنيد؛ چون مي توانيد هر داستاني كه دوست داريد براي او سر هم كنيد! عكس چيزهاي مختلف، از سوسك گرفته تا فرفره را به او نشان بدهيد؛ صداي حيوانات يا وسائل مختلفي را كه در داستان به آنها اشاره شده، براي او در بياوريد؛ صداهاي خاصي را براي شخصيتهايي كه در داستان هستند، ابداع كنيد؛ و درباره اينكه چه اتفاقاتي براي آدمها يا حيوانات كتاب داستان افتاده يا ممكن است بيفتد، صحبت كنيد.

مجله کودک من

براي همديگر داستانهاي جديد بسازيد و بگوييد: مي توانيد از خودتان يك داستان بسازيد و براي كودك بگوييد؛ اين كار به اندازه خواندن يك كتاب داستان مي تواند براي او مفيد باشد. همچنين اگر بتوانيد از خود او به عنوان شخصيت اصلي داستان استفاده كنيد، به كودك كمك خواهد كرد تا درك و احساسش را پيرامون خودش به عنوان يك موجود مستقل، پرورش دهد. البته او هم به زودي قادر خواهد بود كه از خودش داستان بسازد و براي شما بگويد.

از موسيقي بهره بگيريد: هرچند سن كودك شما اجازه نمي دهد كه بتوانيد از كلاسهاي منظم موسيقي براي او استفاده كنيد، اما مي توانيد دنياي او را پُر از موسيقي كنيد. با همديگر به موسيقيهاي مختلف گوش بدهيد و او را تشويق كنيد كه با آواز خواندن، رقصيدن و يا نواختن موزيك به كمك پيانوي اسباب بازي يا وسايل خانگي ديگر، شما را همراهي كند.

كودك را تشويق كنيد تا نمايش بازي كند: كودكان از تبديل وقايع روزمره و يا تخيلاتشان به نمايشهاي جالب و بازي كردن در اين نمايشها، چيزهاي زيادي مي آموزند. هنگامي كه كودك شما يك نمايشنامه ساده را طراحي مي كند، افراد و شخصيتها را درون آن مي چيند و نهايتا در اين نمايش كوچك بازي مي كند، مهارتهاي كلامي و اجتماعي او افزايش مي يابند. او با بازي كردن دوباره يا چندباره نمايشهايي كه موضوع غم، شادي، ترس يا امنيت را در خود دارند، بر روي احساسات و عواطف خود تمرين مي كند. هنگامي كه او خود را به عنوان يك پدر، دكتر و يا معلم تصور مي كند، احساس قدرت كرده و همچنين مسوول بودن را تمرين مي كند.

لوازم نمايش را براي او فراهم كنيد: تقريبا هر چيزي مي تواند در يك نمايشنامه تخيلي مورد استفاده قرار گيرد و البته براي كودكان، هر چقدر اين وسايل ساده تر باشند، بهتر هستند. يك جعبه مقوايي مي تواند ماشين، كشتي يا قطاري باشد كه كودك با آن به اين سو و آن سو برود و يك حوله حمام هم مي تواند نقش لباس سوپرمن را بازي كند. از آنجا كه بخش عمده اي از اين نمايشهاي تخيلي در ذهن و مغز كودك اتفاق مي افتد، او به لباسهاي پر زرق و برق و مفصل (مثلا لباسهاي شخصيتهاي كارتوني) چندان نياز ندارد.

اگر يك جعبه يا چمدان براي كودك خود آماده كنيد تا ابزار و وسايل نمايشهاي تخيلي اش را درون آن بگذارد، اين بازي براي او هيجان انگيزتر خواهد شد. اگر هر از چند گاهي، وقتي كودك شما متوجه نيست، چيزهاي جديدي داخل جعبه بگذاريد مي توانيد او را شگفت زده كنيد: «بذار ببينيم امروز چي توي جعبه است؟».



مدت زمان تماشاي تلويزيون را محدود كنيد:

و اما در مورد تماشاي تلويزيون، بهتر است ميانه روي را پيش بگيريد. متخصصين توصيه مي كنند كه كودكان زير دوسال نبايد تلويزيون ببينند، اما برخي از والدين نهايتا مجبور مي شوند به كودكان اجازه دهند كه مدت كوتاهي را به تماشاي تلويزيون بگذرانند. هنگامي كه كودك، برنامه هاي تلويزيون را تماشا مي كند، سعي كنيد كه بيش از ده تا پانزده دقيقه به طور مداوم پاي تلويزيون ننشيند. شايد دچار اين وسوسه شده باشيد كه از تلويزيون به عنوان پرستار مجاني براي كودك خود استفاده كنيد، چون هنگامي كه او تلويزيون مي بيند، دردسر درست نمي كند، معمولا به كارهاي خطرناك نيز نمي پردازد و شما مي توانيد به كارهاي خودتان برسيد؛ اما از اين كار به شدت خودداري كنيد. در عوض، هر وقت او مي خواهد تلويزيون ببيند، با او به تماشاي تلويزيون بنشينيد؛ براي او سوالاتي را مطرح كنيد؛ در مورد آنچه در نمايش يا فيلم گفته مي شود با هم صحبت كنيد؛ و سعي كنيد پاسخ و واكنش او را به اين موارد، بفهميد.


چگونه مي توانيد با خيالپردازي هاي كودكتان زندگي كنيد؟



محدوديتهايي براي او تعيين كنيد:

تعريف و اجراي برخي قوانين (به عنوان مثال اينكه اجازه ندارد با شمشير اسباب بازي اش، كسي را بزند)، جهت دستيابي به شادي و خوشحالي پايدار براي خود و كودكتان، ضروري است. اما هر وقت كه مي توانيد اجازه دهيد كودكتان با تخيلاتش زندگي كند. ممكن است كودك شما از ميز ناهارخوري به عنوان كلبه اسكيموها استفاده كند! در نتيجه شما مي توانيد شام يا ناهار را روي زمين و در اطاق نشيمن صرف كنيد.



دوست تخيلي كودك خود را قبول كنيد:

متخصصان بر اين باورند كه داشتن يك دوست تخيلي، نشانه خلاق و اجتماعي بودن كودكي است كه راهي را براي غلبه بر ترسها و نگرانيهايش پيدا كرده است. برخي مطالعات نشان مي دهند كه تقريبا نيمي از كودكان در دوره اي از زندگي شان، يك دوست تخيلي داشته اند.



با اين حال، اگر كودك شما يك اشتباه انجام داد و پس از آن دوست تخيلي اش را مقصر دانست و سرزنش كرد، شما بايد با وارد شدن به اين صحنه، سعي كنيد حقيقت را به او نشان بدهيد. البته نبايد او را به دروغگويي متهم كنيد، بلكه آن رفتار يا عمل را مورد توجه قرار دهيد. كودك خود و دوست تخيلي اش را وادار كنيد تا آن اشتباه را جبران كنند (مثلا آشغالها را از روي زمين جمع كنند، يا عذر خواهي كنند، يا هر چيز ديگر) و براي او روشن كنيد كه آن عمل يا رفتار، به هيچ وجه قابل قبول نيست.



از كارهاي عجيب و غريب يا خنده دار او لذت ببريد:

وقتي كودك شما براي سومين روز متوالي اصرار مي كند كه لباس آدم فضاييها را در مهدكودك بپوشد، ممكن است فكر كنيد با يك مشكل جدي مواجه شده ايد. افراد بزرگسال به قدري با اجتماع ارتباط داشته اند كه قادر هستند مرز مشخصي بين محيطهاي عمومي و محيطهاي خصوصي قائل شوند (مثلا شما مي دانيد كه پيژامه و دمپايي راحتي براي استفاده در داخل منزل مناسب است، اما براي رستوران مناسب نيست)، اما كودكان به اين صورت فكر نمي كنند. هرگاه در اينگونه مواقع مي خواهيد كودك را مجبور به انجام كاري بكنيد (مثلا بگوييد: "لباسهاي سيندرلا را همين حالا در بياور")، به ياد بياوريد كه كودك شما هنوز قادر به درك اين محدوديتها نيست و البته لازم هم نيست كه چندان نگران طرز لباس پوشيدن كودك خود باشيد.




یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:58 ::  نويسنده : ماماني
 

مجله کودک من

ماه نهم


  • اندازه‌گیری قد و وزن کودک: شیرخوار اکنون در فاز ثابت رشد قرار دارد، پس اگر نسبت به ویزیت قبلی رشد وزنی و قدی زيادي نداشت نگران نشوید.
  • درباره نکات ایمنی در خودرو، خانه و انواع وسایل سمی از پزشک‌تان بپرسید.
  • بررسی رنگ پوست کودک برای تشخیص کم‌خونی فقر آهن احتمالی
  • تجویز انواع ویتامین‌های مورد نیاز کودک
  • بررسی خلق‌‌وخو، تکامل، رفتار، بینایی و شنوایی
  • در این سن کودک شب‌ها مرتب از خواب می‌پرد زیرا دلش برای بازی‌ها و شگفتی‌های دنیا که در طول روز تجربه کرده تنگ می‌شود. معمولا شیرخواران 9 ماهه شب‌ها 11 ساعت و روزها 3 ساعت می‌خوابند.
  • کودک می‌‌تواند خودش غذاهای انگشتی را به دهانش برساند.اگر فرزندتان در غذا خوردن و استفاده از لیوان مشکل دارد به پزشک بگویید.
  • خزیدن روی زمین: او می‌تواند خودش را به سمت چیزی که می‌خواهد برساند و برای بلند شدن دست‌هایش را روی زمین فشار دهد.
  • مهارت کلامی:
  • هجاهایی شبیه کلمه‌های معنادار می‌گوید، مثل« دا دا»اگر فرزندتان هیچ صدایی تولید نمی‌کند یا نسبت به قبل خیلی ساکت‌تر شده پزشک را در جریان بگذارید.
  • فرزندتان بین 9 تا 12 ماهگی باید بتواند به اشیا، افراد و حیوانات اشاره کند.
  • او یاد می‌گیرد از انگشت‌هایش برای کارهای ظریف استفاده کند.
  • فرزندتان باید بتواند هنگام تکیه دادن به جایی وزنش را روی پاهایش بیندازد.اگر شیرخوارتان نمی‌تواند به جایی تکیه دهد یا از یک دست یا پایش بیشتر استفاده می‌کند حتما با پزشک مشورت كنيد.


ماه دوازدهم :


  • اندازه‌گیری قد و وزن کودک: کودک در يك سالگی 3 برابر وزن تولدش شده و اگر از این الگو بالاتر یا پایین‌تر باشد پزشک پیشنهادهای لازم را می‌دهد.
  • دریافت واکسن سرخک-سرخجه –اوریون
  • تشخيص و آموزش مراقبت از کودک در سرماخوردگی، بریدگی و هرگونه سانحه
  • دقت به افزایش مهارت‌های تکاملی کودک و پیشگیری از فقدان آنها
  • بررسی خلق‌‌وخو، تکامل، رفتار، بینایی و شنوایی
  • خواب: فرزندتان دنیای پیرامون را تازه شناخته پس به خوابیدن علاقه ندارد. بچه يك ساله شب‌ها حداکثر 11 ساعت و روزها حداکثر 3 ساعت می‌خوابد.
  • دندان: کودک در این سن 8 دندان دارد و ممکن است دچار تورم، قرمزی یا درد لثه شود. با خمیر دندان بدون فلوراید دندان‌های او را مسواک بزنید و برای درمان ناراحتی‌اش از پزشک کمک بخواهید.
  • مهارت‌های حرکتی: فرزندتان در این سن کم‌کم می‌تواند خودش را بالا بکشد، بایستد و راه برود. اگر قادر به انجام این کارها نیست، نگران نشوید. خیلی از بچه‌ها تا 15-14 ماهگی راه نمی‌افتند. اگر فرزندتان نمی‌تواند روی زمین چهار دست و پا راه رود، تغییر جهت دهد یا وزنش را روی پاهایش نگه دارد به پزشک اطلاع دهيد.
  • می‌تواند از هر دو دستش به طور همزمان برای بازی استفاده کند.
  • مهارت کلامی: او می‌تواند کلمه‌های ساده مثل « ماما» یا « بابا» « آبَ» را بگوید و با شنیدن نامش برگردد یا با شنیدن لغات آشنا برای صحبت کردن علاقه نشان دهد.اگر فرزندتان ساکت است و صدایی در نمی‌آورد یا نسبت به قبل خیلی آرام‌تر شده پزشک را در جریان بگذارید.


ماه هجدهم :


  • اندازه‌گیری قد و وزن
  • واکسیناسیون : یادآور اول واکسن سه‌گانه و یادآور اول فلج اطفال
  • تشخیص هرگونه بیماری احتمالی از قبیل سرماخوردگی، عفونت گوش، آنفلوآنزا
  • پاسخ دادن به پرسش‌های شما درباره آموزش دستشویی رفتن
  • بررسی شنوایی و بینایی
  • تجویز قطره فلوراید
  • خواب: نوپایان شب‌ها 11 ساعت می‌خوابند و روزها هم 3-2 ساعتی چرت می‌زنند. برای خوابیدن بازی درمی‌آورند چون از بیداری بیشتر لذت مي‌برند.
  • می‌توانید برای اطلاع از خوراکی‌های مناسب برای رشد فرزندتان او را نزد متخصص تغذیه ببرید و برنامه غذایی مناسبی دریافت کنید.
  • مهارت حرکتی: کودک بین 18-9 ماهگی باید راه بیفتد. اگر فرزندتان روی پنجه‌هایش راه می‌رود یا وزنش را روی یک پایش می‌اندازد او را به متخصص اطفال نشان دهید.
  • مهارت تکلم: نه گفتن نشانه استقلال و تکامل مهارت تکلم است. کودک در این سن یاد می‌گیرد «نه» بگوید و به این ترتیب اطرافیان را به سلطه خودش در آورد. برای تشویق کودک‌تان به گفتن کلمات جدید از متخصص اطفال روش‌های تقویت تکلم را بپرسید.


ماه بیست و چهارم


  • خواب: شب‌ها 11 ساعت و بعدازظهرها 2 ساعت می‌خوابد. اگر فرزندتان شب‌ها کابوس می‌بيند، متخصص او را در جریان بگذارید.
  • فرزندتان خوراکی‌ها و تنقلات را کاملا می‌شناسد. از خوراندن بی‌اندازه تنقلات بی‌ارزش از قبیل شکلات، چیپس، پفک،آلوچه و... به او خوددداری کنید. اگر نمی‌توانید هوس او به تنقلات را کنترل کنید، از یک متخصص تغذیه با تجربه کمک بگیرید.
  • توالت رفتن را به او بیاموزید و روش‌های مناسب برای این مهارت را از متخصص اطفال بپرسید.
  • مهارت حرکتی: فرزندتان باید بتواند توپ را شوت کند، خانه‌سازی‌ها را روی هم بچیند، از مبل و پله‌ها بالا و پایین رود. اگر فرزندتان از عهده این کارها بر نمی‌آید با پزشکش مشورت کنید.
  • فرزندتان باید دستورهای دو قسمتی را بفهمد مثلا:« برو تو اتاقت و خرست رو بیار» اگر احساس می‌کنید فرزندتان منظورتان را نمی‌فهمد، او را نزد متخصص ببرید.


سه سالگی


  • اندازه‌گیری قد و وزن
  • سنجش فشار خون
  • بررسی بیماری‌های مسری – به خصوص اگر کودک به مهد می‌رود.
  • بررسی علت شب‌ادراری
  • بررسی شنوایی و بینایی
  • بررسی تخیلات کودک که سبب ترس او می‌شوند: مثلا تخیلات ناشی از یک صدا، تاریکی، تنهایی و...
  • تشخیص راست دست یا چپ دست بودن
  • بررسی رفتارهای فرزندتان: ادب، خشونت، بیش فعالی و...

 

 


یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:54 ::  نويسنده : ماماني

newbabygirl3 چکاب نوزادان (1)

بدو تولد

  •  اندازه‌گیری قد و وزن
  •  دریافت واکسن‌های هپاتیت ب، فلج اطفال و سل
  •  تشخیص زردی احتمالی

ماه اول :
  •  اندازه‌گیری قد و وزن برای اطلاع از رشد مناسب
  •  تجویز قطره ویتامین D
  •  تشخیص بیماری‌های پوستی احتمالی (از جمله کلاه گهواره‌ای و عرق‌سوختگی)
  •  بررسی شنوایی و بینایی: پزشک در هر بار مراجعه، ساختمان چشم و گوش، عملکرد و امتداد دید شیرخوار را چک می‌کند.
  •  بررسی برنامه خواب (شیرخوار در این دوره به تناوب 3-2 ساعت بیدار می‌شود و در طول شبانه‌روز 15 ساعت می‌خوابد)
  •  بررسی وضعیت بدن هنگام خواب (برای پیشگیری از خفگی او را باید به پشت خواباند)
  •  تناوب شیرخوردن: هر 3-2 ساعت

ماه دوم :
  •  اندازه‌گیری قد و وزن
  •  دومین دوره واکسن (نوبت دوم واکسن‌های هپاتیت ب و فلج اطفال و نوبت اول واکسن سه‌گانه: دیفتری، کزاز ، سیاه سرفه)
  •  تشخیص بیماری‌های پوستی احتمالی
  •  مشاوره با شما درباره برنامه شیر دادن و برگشتن به سر کار
  •  بررسی شنوایی، بینایی، خلق‌و‌خوی کودک و بیماری‌های پوستی آکنه
  •  بررسی الگوی:
  •   تغذیه: هر 3-2 ساعت یک‌بار
  •   دفع: مدفوع باید نرم باشد.
  • ظاهر گلوله‌ای و سفت ←نشانه یبوست یا اسهال
  •   خواب: 9-8 ساعت در شب و 6-5 ساعت در روز و بیداری با تناوب‌های طولانی‌تر
  •   مهار سر: هنگام خوابیدن به شکم باید بتواند سرش را کنترل کند.
  •   بررسی مهارت تکلم: از خودش صداهای بی‌معنی در می‌آورد، مثلا «اوُوو…وووو» یا «وُوو…ووو»

ماه چهارم :
  •  اندازه‌گیری قد، ‌وزن و دور سر( برای بررسی رشد مغزی)
  •  واکسیناسیون: نوبت دوم واکسن سه‌گانه و نوبت سوم واکسن فلج اطفال
  •  تشخیص بیماری‌های احتمالی از قبیل یبوست، سرماخوردگی و آنفلوآنزا
  •  بررسی بینایی و شنوایی
  •  تجویز ویتامین‌های مورد نیاز
  •  مدفوع باید نرم باشد. رنگش چندان مهم نیست. مدفوع شل، متناوب، بو‌دار و حاوی مخاط می‌‌تواند نشانه اسهال باشد.
  •  بررسی حرکت دست و سر شیرخوار وقتی به شکم خوابیده
  •  بررسی مهارت‌های کلامی شیرخوار: جیغ، خنده، مِن مِن کردن و حباب تولید کردن و…  اگر فرزندتان کم‌تر از قبل صدا تولید می‌کند باید به پزشک او بگویید.
  •  بررسی مهارت‌های حرکتی شیر‌خوار: شیرخوار در این سن باید بتواند به اشیا چنگ بزند یا ممکن است بتواند دست‌هایش را با هم جلو بیاورد. اگر فرزندتان از یک دستش بیشتر استفاده می‌کند، به پزشک بگویید.  او باید بتواند با هر دو پایش لگد بزند و هنگامی که بلندش می‌کنید پاهایش را جمع کند. اگر فرزندتان مدتی طولانی پاهایش را مستقیم نگه می‌دارد به پزشکش بگویید.

ماه ششم :
  •  اندازه‌گیری قد و وزن شیرخوار: در این سن کودک در فاز ثابت رشد قرار دارد پس اگر نسبت به ویزیت قبلی زیاد رشد نکرده نگران نشوید.
  •  واکسیناسیون نوبت آخر واکسن هپاتیت ب، نوبت چهارم واکسن فلج اطفال و نوبت سوم واکسن سه‌گانه
  •  تشخیص بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی یا اسهال
  •  بررسی رفتار، رشد و تکامل کودک ،  بررسی بینایی و شنوایی کودک
  •  خواب: در این سن کودک 16-12 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد.
  •  غذاهای جامد: پزشک به شما می‌گوید غذاهای جامد را چطور برای فرزندتان شروع کنید. تمام نشانه‌های حساسیت احتمالی فرزندتان به انواع غذاها را به پزشک بگویید. اگر فرزندتان از غذا خوردن امتناع می‌کند از پزشکش کمک بخواهید. اگر فرزندتان غذا را پس می‌دهد پزشک را در جریان بگذارید، زیرا ممکن است بیماری رفلاکس داشته باشد.
  •  برنامه دفع: با شروع غذاهای جامد مدفوع کودک نسبتا سفت‌تر( اما نه ‌آنقدر سفت مثل سنگ) و بدبوتر می‌شود. مدفوع نرم یا گلوله‌ای می‌تواند نشانه اسهال یا یبوست باشد. چنین حالاتی را با پزشک در میان بگذارید.
  •  حرکت: بیشتر بچه‌ها در این سن می‌توانند کله معلق بزنند، قل بخورند یا بدون کمک بنشینند. این مراحل تکامل را با پزشک در میان بگذارید.
  •  دندان: با درآمدن دندان ممکن است لثه‌ فرزندتان قرمز، متورم و دردناک شود، برای رفع این مشکل از پزشک کمک بخواهید.
  •  مهارت کلامی: «دادا دودو»، خنده، تقلید از صدای دیگران و سرفه برای فرزندتان راحت است. او می‌تواند اشیا را وارد دهانش کند، گاز بزند، بیندازد یا پرتاب کند. اگر فرزندتان این شیطنت‌ها را نمی‌کند با پزشک مشورت کنید.
  •  مهارت حرکتی: فرزندتان باید بتواند وقتی او را روی زمین نگه می‌‌دارید، وزنش را روی پاهایش بیندازد. قوس داشتن پاها در این سن هنوز طبیعی است اما اگر فرزندتان هنگام حرکت به یک سمت متمایل می‌شود یا تنها از یک دست و پایش استفاده می‌کند، پزشک را درجریان بگذارید.

 

 



یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:53 ::  نويسنده : ماماني

              مجله کودک من

چند عدد بشقاب یکبار مصرف، مقوای رنگی برای قسمت خرطوم، ماژیک یا هر نوع رنگی که روی پلاستیک قابل استاده باشد برای کشیدن چشم و بخش های لازم، چسب و قیچی برای برش و چسباندن قطعات.



یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:50 ::  نويسنده : ماماني

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است كه ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان شایع است. یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که البته معمولا سرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ايجاد مي‌شود.

تشنج چیست؟
 

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است كه ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان شایع است. یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که البته معمولا سرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ايجاد مي‌شود. تشنج ناشی از تب معمولا در کودکان ۱ تا ۵ سال رخ می‌دهد، هرچند گاهی قبل از یک سالگی یا بعد از ۵ سالگی هم دیده می‌شود. در برخی خانواده‌ها تشنج بسیار شایع‌تر بوده که به علت استعداد ژنتیک است.

تشنج ناشی از تب معمولا با افزایش سریع درجه حرارت بدن رخ می‌دهد. البته گاهی نیز کودک در ابتدا دچار تشنج شده و پس از آن والدین متوجه وجود تب در کودک خود می‌شوند.

 بعضی از والدین هيچ پيش فرضي درباره تشنج ندارند و حتی در صورت بروز علائم آن  متوجه نمی‌شوند. بنابراين به طور خلاصه به بعضی از علائم آن اشاره می‌شود:

در گروهی از بیماران هنگام تشنج ابتدا هوشیاری آنان از بین رفته، سپس دچار انقباضات عضلات می‌شوند که معمولا حدود ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد. در این زمان بعضی از بیماران دچار کبودی صورت (به اصطلاح سیانوز) یا انحراف چشم‌ها به سمت بالا و عقب می‌شوند. انقباضات باعث خم شدن و قوس برداشتن بدن می‌شود و پس از آن بیمار به طور متناوب دچار حرکات انقباض و انبساط عضلات می‌شود که به صورت لرزش‌های پرشی تند دیده می‌شود. در انتهای این علائم معمولا وضعیت تنفس بیمار به حالت قبل بازگشته و کبودی بیمار نیز از بین می‌رود. بیماران بزرگ‌تر در پایان ممکن است دچار بی‌اختیاری ادرار شوند. پس از تشنج ممکن است بیمار دچار خواب آلودگی و بی‌حالی شود. آنچه ذکر شد کامل‌ترین و معمول‌ترین علائم تشنج به خصوص هنگام تب است وگرنه بسیاری از بیماران ممکن است این علائم را به صورت کامل یا بعضی از آنها را تجربه کنند.
 


 

هنگام تشنج چه کنیم؟


هنگامي که کودک دچار تشنج می‌شود به هیچ وجه استرس نداشته باشيد. آرامش خود را حفظ کرده و كنار کودک خود بمانید. کودک را به یک طرف بخوابانید تا در صورتی که استفراغ کرد، مواد استفراغی باعث خفگی او نشود و لباس‌های او را آزاد کنید. در صورتی که قبلا پزشک برای کودک‌تان دارویی به منظور استفاده در هنگام تشنج (البته فقط به صورت مقعدی) تجویز كرده آن را با آرامش به کار ببرید. نیازی نیست دندان‌های کودک را از هم باز کنید، فقط مطمئن شوید زبان کودک تحت فشار نباشد. بعضی از والدین هنگام تشنج به خصوص در همراهی با تب سعی می‌کنند او را پاشویه کنند یا زیر آب سرد بگیرند. به یاد داشته باشید هیچ کدام از این روش‌ها موثر نيستند. بعد از توقف تشنج اگر کودک‌تان تب داشته باشد، می‌توانید از شیاف استامینوفن استفاده کنید. از آنجا که تشنج ناشی از تب گاهی ناشی از علل مهم و خطرناک است و همچنین به دلیل این‌که بعضی از علل تشنج‌های بدون تب مثل کمبود قند و کلسیم نیاز به درمان اختصاصی دارد، بلافاصله پس از بروز تشنج به اورژانس زنگ بزنید یا کودک را سریعا به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.
 


 

چگونه از تکرار تشنج پیشگیری کنیم؟


پس از ترخیص از بیمارستان اگر دارویی برای کودک‌تان تجویز شده است به منظور پیشگیری از تکرار تشنج آن را همیشه و به موقع مصرف کنید. فراموش نکنید داروی کودک را در مهمانی یا مسافرت به همراه داشته باشید. اگر کودک‌تان دچار تشنج با تب بوده در سایر موارد تب (به هرعلتی) درمان اولیه شما باید کاهش تب با استفاده از تب‌برهایی مانند استامینوفن یا در صورت نیاز پروفن باشد. همچنین استفاده از پاشویه با آب ولرم بدون استفاده از الکل یا نمک نیز مفید است. فراموش نکنید در مواقع تب یا تشنج در مورد استفاده از داروهای خاص مانند دیازپام به صورت خوراکی یا مقعدی قبل از ترخیص، از پزشک کودک‌تان یک دستورالعمل بگیرید و مطمئن شوید روش استفاده از آن را به خوبی فرا گرفته‌اید.

[ شنبه 26 فروردين 1391 ] [ 23:51 ] [ نوشین ]


یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:50 ::  نويسنده : ماماني

غافل شدن از نشانه هایی که کودک بروز می دهد یکی از اشتباهاتی است که اغلب والدین همیشه مرتکب می شوند. اما رسیدگی و توجه به کودک براساس این نشانه ها، زندگی را برای همه اعضا از این رو به آن رو می کند.

نمی دانم چطوری به اداره پست رسیدم. واقعا خدا ما را رساند! با چشم هایی خیره و عصبی و فرزندم که پشت سرم جیغ زنان می آمد وارد شدم. آرام به انتهای صف رفتم. همه یکی بعد از دیگری نوبت خود را به من دادند. از آرام کردن کودک ناامید شده بودم. خب اشتباه از خود من بود. تازه کاری و نابلدی من در آن روز باعث بدخلقی اش شده بود.

من متوجه مالیدن چشم هایش که نشان می داد او خسته است، نشدم. جای تعجبی نداشت که او تبدیل به آن موجود نحس وحشتناک کوچولو شده بود. متاسفانه، من به ندرت متوجه نشانه های رفتاری فرزندم می شوم و الگوهای مشترک رفتاری کودکان را فراموش می کنم.
 


همه کودکان در هنگام خستگی و گرسنگی مثل هم عمل می کنند. این بزرگ ترها هستند که باید متوجه باشند و نیازهای کودک را به موقع برآورده سازند. من باید از بی حوصلگی و کج خلقی او می فهمیدم که خسته است و باید او را می خواباندم و سپس در موقع مناسب به دنبال کارها می رفتم.

غافل شدن از نشانه هایی که کودک بروز می دهد یکی از اشتباهاتی است که اغلب والدین همیشه مرتکب می شوند. اما رسیدگی و توجه به کودک براساس این نشانه ها، زندگی را برای همه اعضا از این رو به آن رو می کند. به همین خاطر، بیشترین اشتباه های متداول والدین را طبق نظر متخصصان در این جا آورده ایم.

1 – نگرش ما فوق العاده منفی است

«خواهرت را کتک نزن! اتاقت را نامرتب نکن!» تعداد نکن نکن هایی که به کودک نوپا یا پیش دبستانی خود می گویید غیرقابل شمارش است.

راه حل: آن رفتاری را که مایلید از فرزند خود ببینید به او متذکر شوید. هیچ کس دلش نمی خواهد فرزندی تربیت کند که محدودیت ها را نمی فهمد. اما «نه» گفتن دائمی والدین به کودک موجب می شود که او نسبت به آن کر شود و این کلمه قدرت خود را از دست می دهد. به علاوه، ما اغلب به کودکان می گوییم که نباید فلان کار و بهمان کار را انجام دهند بدون آنکه به آنها بگوییم چه کار و رفتاری را بهتر است انجام بدهند.

بنابراین، نه گفتن هایتان را برای مواقع واقعا خطرناک نگه دارید (مثلا هنگامی که کودک می خواهد چنگال را در پریز برق کند) و بر آموزش و گفتن رفتاری که می خواهید از کودکتان ببینید تمرکز کنید. برای نمونه، به جای آن که بگویید: «توی وان حمام نباید بایستی!» بگویید: «ما توی وان می نشینیم چون سطح آن لیز است و ممکن است سر بخوریم!» در ادامه، وقتی کودک نشست و مشغول آب بازی شد از او تعریف کنید تا رفتار خوب در او تقویت شود.
2 – سطح توقع ما از کودکانمان خیلی بالاست

در مجلسی نشسته اید و ناگهان کودک شما فریاد می زند به محض این که او را دعوت به سکوت می کنید دوباره داد می کشد. شکنجه کامل! چرا به حرف شما گوش نمی دهد؟

راه حل: نقش یک معلم را بازی کنید. بسیاری از کودکان هنوز کنترل امیال درونی و ادب و نزاکت حضور در مکان های عمومی را فرا نگرفته اند. اما والدین فکر می کنند که کودکان بیشتر از آن چه عمل می کنند می فهمند.

هنگامی که کودکتان اصل و قاعده ای را می شکند به خودتان یادآوری کنید که او از روی عمد این کار را نمی کند، فقط نمی داند در چنین شرایطی چگونه باید عمل کند. بنابراین، پرخاش کردن و کتک زدن موثر (و مطمئنا منصفانه) نیست. سعی کنید تمام هم و غم خود را به توضیح و نشان دادن آن رفتاری که می خواهید از او ببینید، بگذارید و در بیان خیلی راحت و ساده برای او توضیح دهید که مثلا: «من ساکت هستم چون الان در این جمع هستیم و اگر چیزی از بابا خواهم به آرامی در گوش او خواهم گفت.»

همچنین، او را متوجه رفتارهای خوب و درست دیگران کنید (ببین چارلی چقدر قشنگ نشسته و نقاشی می کند تا غذا حاضر شود) کودکان مقلد به دنیا می آیند. به این ترتیب، الگوسازی یا جلب توجه آنها به رفتاری که می خواهیم از آنها ببینیم زمان زیادی می برد.

این کار مستلزم صرف زمان و تکرار مکرر برای کودک است، تا یاد بگیرد چگونه رفتار کند و خود را کنترل کند و به این معنی است که شما باید دائما به او یادآوری کنید و هنگامی که پیام شما را نمی گیرد او را از آن مکان دور کنید. در طول زمان، اون یاد خواهد گرفت که چگونه رفتار کند.

3 – ما خود الگوی رفتارهایی می شویم که نمی خواهیم از او سر بزند

وقتی چیزی را می اندازید ناگهان داد می نزید. در خیابان کسی جلویتان می پیچد و شما هم نسبت بی ادبانه ای به او می دهید. اما سپس، هنگامی که در موقعیتی مشابه، کودکتان نیز همچون شما عمل می کند دیوانه می شوید.

راه حل: عذرخواهی کرده و رفتار خود را اصلاح کنید. اثر هر رفتاری همانند یک بومرنگ به سوی فرد برمی گردد. اگر داد بزنید به احتمال قریب به یقین فرزند شما نیز داد خواهد زد. بله، رفتار یک انسان کامل را در طول روز داشتن کار واقعا سختی است.

پس، هرگاه اشتباه کردید عذرخواهی کنید. احساسات و عواطف، قوی هستند و گاهی عنان کنترل آنها حتی از دست ما بزرگ ترها نیز خارج می شود. اما با این حال، «ببخشید گفتن» نمایانگر آن است که ما جوابگوی طرز رفتار خود هستیم.

همچنین، فضایی ایجاد می شود که درباره علت واکنش خود توضیح بدهید و واکنش های بهتری برای مواقع سختی و یاس ارائه دهید. این دقیقا همان کاری بود که دینا با فرزند 5 ساله خود کرد: «جک موقع لباس پوشیدن خیلی غرولند می کرد تا کار را به آن جا کشاند که دینا ناگهان صربه ای به او زد و گفت: «ساکت شو و لباس را بپوش!» اما کمی بعد، با تشخیص این که خودش به هیچ وجه دلش نمی خواهد چنین رفتاری از فرزندش در شرایط مشابه ببیند جلوی او دوزانو نشست و معذرت خواهی کرد. سپس برای او توضیح داد که باید سر موقع در مدرسه حاضر باشد. رفتار او کار خودش را کرد. از آن پس، جک سر موقع برای رفتن به مدرسه حاضر بود.
 

 


4 – وقتی از سر و صدای بچه ها آزرده می شویم فورا مداخله می کنیم

تا سر و صدای بچه ها را که در خانه دنبال یکدیگر می کنند می شنویم سر آنها فریاد می کشیم.

راه حل: به طور حساب شده نادیده بگیرید. اغلب، هر عمل بچگانه ای که از بچه ها سر می زند والدین خود را ملزم به دخالت در آن می دانند. خوب است بدانید همیشه بچه بد بودن آدم را از زندگی سیر می کند. فراموش نکنید که گاهی کودکان کارهایی انجام می دهند که به نظر شما آزار دهنده اند اما در واقع آنها در حال کشف مهارت ها و استعدادهای خود هستند. (بنابراین، اجازه دهید کودک نوپای شما آب میوه را در کورن فلکس بریزد. چون او در حال یادگیری درباره مایعات است)

گاهی اوقات نیز آنها خواهان جلب توجه هستند. هنگامی که موقع واکنش فرا می رسد قاعده اصلی را حفظ کنید. یعنی تا موقعی که خطری آنها را تهدید نمی کند به طور نامحسوس مراقب آنها باشید. اگر کودک شس ساله تان با بینی در ضبط را باز و بسته می کند فریاد نکنید. صبر کنید؛ انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است. به کار خود ادامه دهید و شاهد نتیجه باشید.

به احتمال زیاد، اگر واکنشی نشان ندهید او دست از کار بد خود خواهد کشید، در نتیجه، از داد و فریاد پیشگیری کرده اید و در آخر، به آرامش بیشتری خواهید رسید.

5 – همه ما حرف زیاد می زنیم اما عمل نمی کنیم

«تلویزیون را خاموش کن... جدی گفتم.. شوخی ندارم!» وقتی اخطارهای شما گنگ و مبهم است کودکتان همچنان به رفتار بد خود ادامه می دهد و به هیچ نتیجه ای نمی رسید.

راه حل: حد و حدودی برای کودکتان تعیین کنید و آنها را به مرحله اجرا بگذارید. غرزدن، مهلت دادن و مذاکره برای کودک در حکم آن است که همکاری در اجرای احکام شما کاملا اختیاری است. برای این که به بچه ها یاد بدهید از قوانین شما پیروی کنند انتظارات خود را روشن و شفاف بیان کنید و اگر از قوانین سرپیچی کردند واردعمل شوید.

اگر می خواهید کودکتان از روی مبل بلند شود و تکالیف مدرسه اش را انجام دهد با جمله دستوری احترام آمیزی از او بخواهید: «لطفا تلویزیون را خاموش کن و تکالیف مدرسه ات را انجام دهد.» اگر از حرف شما پیروی کرد از او تشکر کنید وگرنه، او را با پیامد کارش آشنا کنید: «من الان تلویزیون را خاموش می کنم و تا موقعی که تکالیفت تمام نشده حق دیدن تلویزیون را نداری.»
 

 

6 – ما از زمانی که برای تنهایی کودک اتاقی در نظر می گیریم خوب استفاده نمی کنیم

وقتی که کودک سه ساله خود را به خاطر این که برادر کوچک ترش را کتک کزده است به اتاقش می فرستید او با خشم و غضب سر خود را به زمین می کوبد.



راه حل:

او را به اتاقش راهنمایی کنید و از او بخواهید ساکت و آرام آن جا بنشیند. این کار را از آن جهت انجام می دهید که او به آرامش برسد و به هیچ وجه تنبیه محسوب نمی شود. بعضی بچه ها روی موافق به این عمل نشان می دهند. اما بعضی دیگر، فکر می کنند آنها را پس زده اید و از نظر شما مردود شده  اند و درنتیجه، بسیار مشوش می شوند. با این کار شاید اوضاع آرام شود اما نتیجه چندانی دربر ندارد.



راه دیگر آن است که وقتی او را به اتاقش راهنمایی می کنید شما هم ساکت کنار او بنشینید. اگر خیلی اوقاتش تلخ است او را بغل کنید تا آرام بگیرد. وقتی آرام شد برای او توضیح دهید که چرا رفتارش از نظر شما رفتار خوبی نبوده است. چنانچه خودتان بسیار عصبانی هستید و نمی توانید این کار را انجام دهید به خودتان زمان بدهید.



هر وقت آرام شدید برایش توضیح دهید که بهتر است چه رفتاری داشته باشد. شاید چنین جمله ای برای شروع بهتر باشد: «به نظرت وقتی میلو قطارت را گرفت به جای این که او را کتک بزنی بهتر بود چه کار کنی؟»



7 – آن چه درمورد یک کودک جواب می دهد درمورد دیگری جواب نمی دهد

بهترین راه برای مقابله با پسرتان آن است که رو به روی او زانو بزنید تا چشم هایتان در سطک سطح قرار بگیرد و برای او توضیح دهید که رفتارش نیاز به اصلاح دارد و روش درست را به او نشان بدهید. اما در چنین وضعیتی مطمئنا فرزندان حالت تدافعی به خود می گیرد و به حرفتان گوش نمی دهد.



راه حل:

باید مهارت های تربیتی خود را از افزایش دهید. سرزنش کودک وقتی که کار بدی از او سر می زند کار آسانی است. ولی همه کودکان به یک روش تربیتی پاسخ مثبت نمی دهند و برای این که رفتار مطلوب را از آنها ببینید باید برای هرکدام شیوه تربیت خاصی را به کار ببندید.



بعضی بچه ها حتی به یک تذکر شفاهی پاسخ مثبت می دهند. درحالی که برخی دیگر، باید نتیجه کارشان را ببینند تا متوجه رفتار بد خود شوند. مثلا کامپیوترش را خاموش کنید. جدی و محکم رفتارکردن با یک بچه و دست به عصا راه رفتن با دیگری متناقض نیست؛ درواقع، هماهنگ با نیازهای متفاوت و سبک های یادگیری است. «تنبیه باید متناسب با میزان جرم – و کودک – باشد.»




یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 7:49 ::  نويسنده : ماماني

 

 


سقط، به دفع جنین از بدن مادر قبل از هفته بیستم بارداری یا دفع جنین با وزن زیر 500 گرم گفته می شود که این مساله می تواند خود به خود اتفاق بیفتد.

 


جنین انسان

بیش از 80 درصد سقط ها قبل از هفته دوازدهم بارداری اتفاق می‌افتند. اگر مادر، جنین را بعد از 20 هفتگی از دست بدهد، به آن مرده‌ زایی (stillbirth) می‌گویند.

 

وقتی که کودک ضربان قلب پیدا می‌کند، احتمال سقط جنین به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

 

عوامل افزایش دهنده سقط جنین در مادر

- سن : در زنان 40 ساله دو برابر زنان 2 ساله احتمال سقط جنین وجود دارد.

- سابقه‌ سقط جنین : زنانی که دو یا چند سقط جنین متوالی داشته اند.

- زنان دچار کم کاری تیروئید، دیابت، سلیاک، لوپوس و اختلالات وراثتی در انعقاد خون و سندرم تخمدان پلی کسیتیک.

- مصرف سیگار و الکل و مصرف بیش از چهار فنجان قهوه در روز

- اشعه ایکس که در رادیولوژی ها استفاده می شود

- سابقه داشتن نقص تولد یا مشکلات ژنتیکی

- ابتلا به لیستری، گوشک، سرخجه، سرخک، سیتومگالو ویروس، پاروو ویروس، سوزاک، ایدز و عفونت های دیگر

- فیبروم ها

- چسبندگی های داخل رحمی که اغلب به دنبال سقط های خشن و آلوده رخ می دهد.

- مشکل نارسایی دهانه رحم که به دلیل دستکاری های رحم در حاملگی های قبلی است یا به صورت مادرزادی وجود دارد

- ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک بارور

- استفاده از برخی داروها مثل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) مثل: ایبوپروفن و آسپیرین

- قرار گرفتن در معرض سموم محیطی از جمله: گازهای بیهوشی

- خطر سقط با افزایش سن پدر، بالا می‌رود.

- وقتی پدر در معرض جیوه، سرب، و مواد شیمیایی صنعتی و آفت کش ها قرار گرفته باشد، خطر سقط بیشتر می‌شود.

اگر نشانه های احتمالی سقط جنین را داشتید، پزشک استراحت در بستر را تجویز می‌کند

 

علائم سقط جنین

- لک دیدن یا خونریزی مهبلی

- درد شکمی که بعد از اولین خونریزی شروع می‌شود.

دقت کنید که خونریزی مهبلی یا درد در اوایل بارداری، ممکن است نشانه بارداری خارج از رحم باشد.

 

آزمایشات لازم برای تایید سقط جنین

اگر در زمان حاملگی هر کدام از علائم سقط را داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

- پزشک زنان، رحم شما را معاینه می کند تا بفهمد خونریزی از سمت گردن رحم هست یا خیر.

- ممکن است آزمایش خون برای شما تجویز کند تا مقدار هورمون hCG بارداری را اندازه بگیرد و اگر مقدار آن در خون شما رو به افزایش بود، آزمایش را در 2 تا 3 روز آینده تکرار می کند.

- اگر خونریزی یا درد شکمی داشتید و پزشکتان کمترین شکی به بارداری خارج رحمی برد، بلافاصله آزمایش آلتراسوند انجام می‌دهد. اگر هیچ نشانی از مشکل نباشد، اما همچنان لک دیدید، حدود 7 هفته دیگر یک آلتراسوند دیگر انجام خواهد داد. در این مرحله، اگر در سونوگرافی، جنینی با ضربان قلب مشاهده گردید، خطر سقط در شما کمتر است.

اما اگر همچنان خونریزی داشتید لازم است که بعدها آلتراسوند دیگری انجام دهید. اگر در سونوگرافی، جنینی با اندازه مشخص دیده شد که ضربان قلب ندارد، این به معنای آن است که جنین زنده نمانده است.

اگر کیسه جنینی یا جنین کوچکتر از اندازه مورد نظر باشند، یعنی اوضاع به آن خوبی که فکر می کردید نیست.

بسته به شرایط، باید سونوگرافی خود را طی 1 تا 2 هفته تجدید کنید و آزمایش خون دهید.

- اگر در سه ماهه دوم هستید و سونوگرافی نشان می‌دهد که گردن رحم کوتاه تر می‌شود یا در حال باز شدن است، پزشک عملی به نام سرکلاژ (Cerclage) را انجام می دهد که طی آن برای جلوگیری از سقط جنین یا زایمان پیش از موعد، گردن رحم شما را با بخیه تنگ می‌کند.

سرکلاژ بدون خطر نیست، و همه موافق نیستند که شما گزینه مناسبی برای این کار باشید.

- اگر نشانه های احتمالی سقط جنین را داشتید، پزشک استراحت در بستر را تجویز می‌کند.

- ممکن است چند هفته خونریزی خفیف یا درد شکمی داشته باشید. می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید و برای کاهش درد استامینوفن بخورید.

بعد از دو سقط متوالی، مخصوصا اگر دارای سن بالای 35 سال یا شرایط خاص پزشکی باشید، پزشک آزمایشات ژنتیکی و خونی مخصوص برای شما می نویسد

 

بعد از سقط جنین چه می شود؟

- به مدت یک یا چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه قاعدگی دارید و 1 تا 2 هفته خونریزی خواهید داشت.

- از نوار بهداشتی استفاده کنید و برای تسکین درد از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

- از آمیزش زناشویی، شنا کردن، دوش گرفتن و استفاده از داروهای واژنی به مدت حداقل 1 تا 2 هفته پرهیز کنید تا زمانی که خونریزی شما بند بیاید.

- اگر به خونریزی شدید دچار شدید، یکی از نشانه های عفونت را داشتید یا احساس درد شدید داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

- اگر خونریزی شما شدید است و احساس ضعف، سرگیجه، یا منگی می‌کنید، ممکن است دچار شوک شوید. در چنین شرایطی با اورژانس تماس بگیرید.

 

یک بار سقط کردن به معنی آن است که باز هم سقط جنین خواهید داشت؟

یک مورد سقط جنین، نشانه‌ وجود مشکلی در شما یا همسرتان تلقی نمی‌شود.

بعد از دو سقط جنین متوالی، مخصوصا اگر دارای سن بالای 35 سال یا شرایط خاص پزشکی باشید، پزشک آزمایشات ژنتیکی و خونی مخصوص برای شما تجویز خواهد کرد.

در شرایط بخصوص مثل وقتی که در سه ماهه‌ دوم سقط کنید، یا به دلیل ضعف گردن رحم، زایمان زودرس در اوایل سه ماهه سوم داشته باشید، احتمالا بعد از یک سقط شما را به متخصص زایمان پرخطر ارجاع می‌دهند تا شرایط حاملگی شما را به دقت بررسی کند.

 

بعد از سقط، چه زمانی می‌توان باردار شد؟

بهتر است کمی صبر کنید. چه خودبخود سقط کرده باشید و چه بافت را برداشته باشید، طی 4 تا 6 هفته بعد دوباره قاعده می‌شوید.

بعضی پزشکان می‌گویند که بعد از این مدت دوباره می‌توانید آبستن شوید، اما برخی دیگر توصیه می‌کنند که یک دوره قاعدگی دیگر را هم بگذرانید تا زمان بیشتری برای بهبود جسمی و روحی داشته باشید.

 



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 15:26 ::  نويسنده : ماماني


تغذیه دوران بارداری

تو دیگه تنها نیستی، الان باید به اندازه دو نفر غذا بخوری اگه خودتم نمی‌خوای غذا بخوری، لااقل به فکر اون بچه باش» این حرف‌ها برای خانم‌های باردار، تازگی ندارد. آن‌ها این قبیل توصیه‌ها ودلسوزی‌ها را در دوران بارداری زیاد می‌شنوند. اما مسأله این است که بسیاری از زنان باردار واقعاً نمی‌‌دانند توصیه‌هایی از این قبیل که از طرف در و همسایه و دوست و آشنا بر سرشان آوار می‌شود، چقدر درست است و چقدر نادرست؟ شما درباره این توصیه‌ها چه فکر می‌کنید؟ واقعاً آیا این قبیل اظهار نظرها ریشه علمی دارند؟ برای دریافت پاسخ این سؤالات، باید نشست پای حرف‌ متخصصان تغذیه.
 

متخصصان تغذیه می‌گویند یک خانم باردار در طول دوران بارداری‌اش باید به اندازه دو نفر مواد مغذی دریافت کند، اما آن‌ها تأکید می‌کنند که این توصیه لزوماً به معنای زیاد غذا خوردن نیست. جنین در شکم مادر، تمام مواد مغذی مورد نیازش را از مادر و از طریق بند ناف دریافت می‌کند. با این حساب، اگر مادر دچار فقر انواع ویتامین، کمبود مواد معدنی و کمبود هر ماده مغذی دیگری باشد، جنین او نیز از همان کمبودها رنج خواهد برد. اما صرف‌ نظر از نیازهای جنین، اگر مادر در طول دوران بارداری تغذیه درستی نداشته باشد، خودش بعد از زایمان به مشکلاتی از قبیل فقر آهن، کلسیم و… دچار می‌شود. متأسفانه این مسأله بین زنان ایرانی نیز شیوع زیادی دارد. آشنایی با اصول تغذیه در دوران بارداری می‌تواند از بروز مشکلاتی از این قبیل پیشگیری کند.
متخصصان تغذیه می‌گویند یک خانم جوان که در شرایط عادی، روزانه تقریباً 2100 کالری مصرف می‌کند؛ وقتی باردار می‌شود، روزانه به 2500 کالری (یعنی 400 کالری بیشتر از همیشه) نیاز خواهد داشت. نیاز این زن در دوران شیردهی نیز به 3000 کالری در روز (یعنی 900 کالری بیشتر از همیشه) خواهد رسید.

 

هشدار به خانم باردار- یک برنامه غذایی درست، تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود: لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، اسیدهای چرب، کربوهیدرات (قند) و … زنان باردار باید به اندازه لازم از تمام این غذاها در سبد غذایی‌شان بهره ببرند؛ مشروط بر این‌‌که: حدود 10 درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از پروتئین‌ها دریافت شود (و پروتئین‌ها اصولاً در گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و سویا یافت می‌شوند). حدود 35 درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از اسیدهای چرب دریافت شود (و اسیدهای چرب اصولاً در کره، روغن، لبنیات و آجیل یافت می‌شوند). حدود 55 درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از کربوهیدرات‌ها یا قندها دریافت شود (و کربوهیدرات‌ها اصولاً در نان، برنج، سیب‌زمینی، ذرت و ماکارونی یافت می‌شوند). متخصصان تغذیه می‌گویند اگرچه در دوران بارداری نباید از غذاهای آماده (فست‌فود) و دسرهای شیرین و امثالهم به عنوان پایه اصلی یک وعده غذایی استفاده کرد، ولی هیچ لزومی ندارد که خودتان را از خوردن غذاهایی که دوست دارید، صرفاً به خاطر باردار بودن، محروم کنید. می‌توانید شربت انواع میوه‌ها را بخورید و حتی خوردن یک تکه کوچک از کیک یا شیرینی مورد علاقه‌تان هیچ ضرری برای شما یا فرزندتان نخواهد داشت. اما فراموش نکنید که همواره بهتر است میوه‌ها (به ویژه سیب، موز، هلو و زردآلو) و کمپوت میوه‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

 

آن‌چه شما خواهید خواست- اسید فولیک، آهن، کلسیم و روی. تمام خانم‌های باردار به این 4 مورد نیاز دارند. اما چقدر و چگونه؟ در قالب غذا یا مکمل؟ کارشناسان تغذیه پاسخ می‌دهند: اسید فولیک – اسید فولیک یا همان ویتامین B9 در سه ماهه اول بارداری (و حتی از 2 ماه قبل از شروع بارداری) مورد نیاز است. این ویتامین در تشکیل و تکامل سیستم عصبی جنین نقش مهمی دارد. کمبود اسید فولیک در نخستین ماه‌های بارداری ممکن است به بیماری اسپینا بیفیدا منجر شود. این بیماری به دنبال عدم تکامل رشد مغز، نخاع و پرده مننژ بروز می‌کند و منجر به فلج شدن نوزاد می‌شود. این ویتامین همچنین می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی مانند لب‌شکری جلوگیری کند. منابع مناسب اسید فولیک عبارتند از: جو، میوه‌ها و سبزیجات تازه، آب پرتقال، عدس، نخود و برنج. اما سوای مصرف این مواد غذایی، استفاده از مکمل اسید فولیک (روزانه 400 میکروگرم) از 2 ماه قبل از بارداری و تا انتهای 3 ماهه اول بارداری توصیه می‌شود. البته این مقدار فقط برای خانم‌هایی با شرایط عادی توصیه می‌شود و در شرایط غیر عادی حتماً نیاز است که با پزشک در مورد میزان مصرف این مکمل مشورت شود.

آهن- آهن، خون مورد نیاز برای ارسال مواد غذایی به جفت را فراهم می‌کند و یک خانم باردار در طول بارداری بیشتر از زمان عادی به آهن نیاز دارد. منابع خوب آهن عبارتند از: سبزیجات سبز (مانند کلم بروکلی و اسفناج)، توت‌فرنگی، پسته و نان.  ویتامین C جذب آهن را بالا می‌برد و به همین خاطر توصیه می‌شود همراه یا بلافاصله بعد از خوردن غذاهای حاوی آهن، ویتامین C (آبلیمو، پرتقال، گوجه‌سبز یا …) نیز مصرف شود. اما کافئین، تئین و کلسیم باعث کاهش جذب آهن می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف چای، قهوه، ماست و شیر همراه با غذاهای حاوی آهن و حداقل تا 1 ساعت بعد از صرف این غذاها پرهیز شود.
متخصصان تغذیه به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که از هفته بیستم بارداری، روزانه یک قرص مکمل آهن بخورند. البته اگر خانمی تغذیه خوبی داشته باشد و در آزمایش‌هایش نیز کم‌خونی دیده نشود، ضرورتی برای مصرف قرص آهن ندارد اما چنین موردی به ندرت پیش می‌آید. در ضمن توجه داشته باشید که مصرف قرص آهن ممکن است با بروز عارضه یبوست همرا باشد.کلسیم و روی مصرف تمام مواد معدنی و به ویژه مصرف موادی مانند کلسیم و روی برای رشد جنین ضرورت دارند. اگرچه روی و کلسیم در مواد غذایی مختلف یافت می‌شوند اما در صورت نیاز به مصرف مکمل آن‌ها باید با پزشک مشورت شود. خانم‌های بارداری که تحت درمان دارویی هستند (مثلاً خانم‌هایی که دیابت یا کم‌خونی دارند) و خانم‌هایی که سابقه زایمان نوزادی با کمبود وزن را دارند، حتماً باید برای مصرف انواع مکمل‌ها و مقدار آن‌ها با پزشک خود مشورت کنند. در ضمن باید به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این مکمل‌ها نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است برای کودک بسیار مضر هم باشد، پس باید در مصرف آن‌ها حد اعتدال را رعایت کرد.

 

هر 4 ساعت یک‌بار غذا بخورید – در طول بارداری، زیاد اتفاق می‌افتد که شما خودتان گرسنه نیستید اما کودکتان گرسنه است. به همین دلیل توصیه می‌شود برنامه مشخصی برای غذا خوردن داشته باشید و صرفاً به احساس گرسنگی خودتان تکیه نکنید. بهتر است هر 4 ساعت یک‌بار غذا بخورید؛ حتی اگر حالت تهوع دارید یا بی‌اشتها هستید یا سوء هاضمه دارید یا …
هر روز باید بین 5 تا 6 وعده غذا بخورید، هر چقدر هم که این وعده‌ها مختصر باشد، اهمیتی ندارد و بسیار بهتر از آن است که روزانه 3 وعده غذا بخورید، آن هم با اشتهای زیاد و مفصل و بی‌برنامه. جنین شما برای رشد، به مصرف وعده‌های غذایی منظم و متداوم نیاز دارد.

 

نباید‌های تغذیه در بارداری- در طول بارداری از مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین A (مانند دل و جگر) پرهیز کنید، زیرا افراط در مصرف این ویتامین با خطر آسیب‌های جنینی همراه است. از مصرف الکل جداً بپرهیزید. مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف الکل در دوران بارداری منجر به بروز ناهنجاری‌های جسمی، ناتوانی‌های ذهنی و مشکلات روانی در کودک می‌شود.
خوردن محصولات کافئین‌دار را هم محدود کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از 4 فنجان چای در طول روز ممکن است در برخی موارد منجر به سقط جنین یا تولد نوزادی با وزن کم و حتی مرده‌زایی شود. کافئین اصولاً در چای، نوشابه‌ها و شکلات یافت می‌شود. می‌توانید جوشانده‌های بدون کافئین را جایگزین کنید‌. به جای این نوشیدنی‌ها بهتر است شیر، آب‌میوه‌های طبیعی و حتی خود آب به همراه چند قطره آبلیمو را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید. در ضمن یادتان باشد که از مصرف شیر و پنیرهای غیر پاستوریزه نیز پرهیز کنید، چراکه احتمال بروز بیماری‌های واگیردار متعاقب مصرف آن‌ها وجود دارد.

چگونه از یبوست در بارداری جلوگیری کنیم؟ یبوست یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که متعاقب تغییرات هورمونی (مخصوصاً افزایش پروژسترون) اتفاق می‌افتد. ضمن این‌که متناسب با رشد جنین، رحم روی روده‌ها فشار می‌آورد و مسیر عبور غذا را تنگ می‌کند. مصرف قرص‌های آهن نیز مزید بر علت می‌شود و یبوست را در زنان باردار تشدید می‌کند. پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه‌های آسانی برای مقابله با این وضعیت دارند: تا می‌توانید، فیبر بخورید: میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات و آلو. زیاد آب بخورید. مصرف 6 تا 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود. نوشیدن آب‌ آلو نیز بسیار کمک‌کننده است. از ورزش‌های سبک غافل نشوید. با 5 تا 10 دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌توانید حرکات روده را افزایش و یبوست را کاهش دهید. اگر بعد از به کار بستن این توصیه‌ها مشکلتان رفع نشد، می‌توانید با تجویز پزشکتان از دارو استفاده کنید. هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، زیرا مصرف داروها در دوران بارداری، بسیار حساس و خطرناک است.



چگونه از تهوع در بارداری جلوگیری کنیم؟ تهوع یکی از مشکلاتی است که ممکن است خانم‌های باردار را شدیداً یا به طور خفیف آزار دهد. اما این‌جا هم می‌شود به کمک تغذیه مناسب با این مشکل مبارزه کرد: غذاهای کم‌چرب بخورید و از خوردن غذاهای سرخ‌کرده پرهیز کنید.
کنار رختخواب مقداری نان خشک بگذارید و قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری از آن را مصرف کنید. گرسنه نمانید. خیلی از خانم‌ها اگر معده‌شان را با خوراکی‌های سبک پر کنند، می‌توانند تا حدی از بروز حالت تهوع جلوگیری کنند. تهوع موجب کاهش حجم مایعات بدن می‌شود. توصیه می‌شود برای جبران آن به اندازه کافی مایعات بنوشید.

رژیم گرفتن، قدغن!- رژیم گرفتن خانم‌ها در دوران بارداری برای سلامت جنینی‌ که در حال رشد است، خطر دارد. بسیاری از رژیم‌های لاغری باعث فقیر شدن بدن از نظر آهن، اسید فولیک و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌شود. یادتان باشد که اضافه‌وزن یکی از بارزترین نشانه‌های سلامت در دوران بارداری است. خانم‌هایی که در دوران بارداری تغذیه خوب و مناسبی دارند و به مقدار لازم وزن می‌گیرند، نوزادهای سالمی به دنیا می‌آورند. بنابراین نگران چاق شدنتان نباشید.

 

به تدریج وزن اضافه کنید – به طور معمول 10 تا 12 کیلوگرم اضافه‌وزن در طول دوران بارداری طبیعی است. این وزن باید در طول 9 ماه بارداری طی 3 دوره اضافه شود: از شروع بارداری تا هفته دوازدهم، بین 1 تا 2 کیلوگرم اضافه‌وزن، طبیعی است.
از هفته 12 تا 28 بارداری، به طور متوسط باید هر هفته بین 30 تا 400 گرم به وزن خانم باردار اضافه شود. از هفته 28 تا 40 بارداری، به طور متوسط هــر ماه بین 1 تــا 3 کیلوگرم اضافه‌وزن طبیعی است.

تناسب اندام بعد از بارداری- مسأله‌ای که برای بسیاری از خانم‌ها مهم است این است که چگونه به تناسب اندام قبل از بارداری خود برسند؟ واقعیت این است که قسمت اعظم کاهش وزن مادر باید در زمان زایمان (حدود 5/5 کیلوگرم) و در دو هفته اول بعد از زایمان (حدود 4 کیلوگرم) اتفاق بیفتد. مابقی اضافه‌وزن نیز که حدود 5/2 کیلوگرم است، باید از هفته دوم تا 6 ماه بعد از زایمان کاهش یابد. البته مادرانی که قبلاً زایمان داشته‌اند، مقداری از افزایش وزن زمان بارداری خود را حفظ خواهند کرد.

 



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : ماماني


1-     اجتناب از سرخ کردن غذاها و حتی الامکان طبخ غذاها به شکل آب پز و کبابی

2-     حذف چربیها شامل کره حیوانی، مارگارین، خامه، سرشیر، دنبه، پیه و جدا کردن چربیهای قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ آنها

3-     استفاده از شیر و لبنیات کم چرب بجای شیر و لبنیات پر چربی

4-     محدود کردن مصرف شیرینی ها، کیک های خامه ای و دسرهایپرچرب یا شیرین

5-     تنوری نمودن ماهی و مرغ بجای سرخ کردن آنها (سینه مرغ چربی کمتری دارد)

6-     آب پز نمودن مرغ،ماهی و گوشت بدون افزودن روغن

7-     محدود نمودن مصرف کله پاچه، دل، قلوه، جگر، زبان و مغز، سوسیس و کالباس و انواع پیتزای پرچرب

8-     تفت دادن سبزیها در آب گوشت کم چربی یا آب گوجه فرنگی بجای روغن

9-     خودداری از مصرف سس های چرب مانند مایونز و سس های مخصوص سالاد و استفاده از سس سالم (ماست کم چرب، کمی نمک، روغن زیتون، آب لیمویا آب نارنج) بجای سس مایونز

10-  اضافه نکردن چربی و دنبه به گوشت در زمان چرخ کردن آن

11- استفاده از سیب زمینی آب پز یا تنوری بجای سرخ کرده

12- استفاده نکردن از تنقلات پر چرب نظیر چیپس، پیراشکی، شکلات

13- استفاده از میوه های تازه به عنوان میان وعده

14- مصرف دوغ، آب و آب میوه های طبیعی بجای نوشابه های گازدار

15- استفاده از میوه هایی نظیر سیب، هلو و گلابی که قند کمتری دارندو محدود کردن مصرف میوه های شیرین مانند انگور، خربزه، خرما، انجیر،توت و...

16- خودداری از مصرف کمپوت میوه

17- خودداری از مصرف نان همراه با برنج در هنگام صرف غذا

18- استفاده ازخشکبار(برگه زردآلو،کشمش و..)وسبزیهای تازه(هویج،گل کلم، خیار، گوجه فرنگی و..)بعنوان میان وعده

19- استفاده از انواع حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، باقلا و...) همراه با غلات مثلا" به شکل عدس، پلو، لوبیاپلو، عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان

20- استفاده از نانهای سبوس دار بجای نانهای فانتزی

20 توصیه تغذیه ای برای خانم های باردار لاغر(BMI کمتر از 8/19 ):

1-     استفاده از مربا، عسل، خرما، شیره انگور و شیره خرما همراه با صبحانه

2-     استفاده از بستنی ومیوه های شیرین( انگور، خربزه، انجیر،توت، خرما) شیرینی و انواع خشکبار بعنوان میان وعده

3-     استفاده از لبنیات پر چرب (شیر و ماست پرچرب، پنیر خامه ای و...)

4-     استفاده از روغن زیتون داخل سالاد

5-     استفاده از قلم گوسفند و گاو در طبخ غذاها

6-     مصرف دوغ کم نمک و غلیظ در وعده های غذایی

7-     استفاده از غذاهایی نظیر آش کشک، آش دوغ، کشک بادمجان در برنامه غذایی روزانه

8-     مصرف مقدار بیشتری از گروه نان و غلات مثل نان، برنج و ماکارونی

9-     استفاده بیشتر از سیب زمینی در انواع غذاها و یا در میان وعده ها

10- اضافه نمودن مقداری کره به غذا در هر وعده غذایی و استفاده از کمی کره در کنار غذا

11- مصرف انواع خشکبار و مغزها (گردو، پسته ،بادام و...)

12- استفاده از غذاهای تهیه شده با تخم مرغ (انواع کوکو،کتلت و...)

13- استفاده از غذاهای تهیه شده با انواع حبوبات(برخی از خورش ها، آش ها، خوراک ها، آبگوشت، عدسی، خوراک لوبیا و...)

14- استفاده از سبزی هایی نظیر گوجه فرنگی، هویج و گل کلم به عنوان میان وعده

15- استفاده از جوانه غلات در تهیه انواع سالاد، انواع سوپها و آش ها

16- اضافه نمودن پودر جوانه غلات در انواع سالادها، ماست، ماست خیارو...

17- استفاده از تخم مرغ همراه با غذا (عدس پلو یا رشته پلو همراه با خاگینه)

18- استفاده از تخم مرغ در صبحانه یا میان وعده (آب پز، نیمرو، املت)

19- استفاده بیشتر از غذاهای تهیه شده با انواع گوشت ها(کتلت، کباب، انواع خورش و...)

20- مصرف نان همرا با سایر مواد غذایی مانند برنج در وعده ناهار و شام

 



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 15:21 ::  نويسنده : ماماني

مصرف میوه ی «به» برای تقویت دریچه تحتانی مری یا دهانه معده مؤثر بوده و موجب کاهش تهوع در دوران بارداری می‌شود.

beh

 

به گزارش یک پارس به نقل از فارس , محمود خدادوست کارشناس طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره اظهار گفت: طب سنتی طبی پیشگیرانه است و در طب سنتی ایران برای حفظ سلامت و تندرستی افراد، باید متناسب با مزاج سن، مزاج فرد، مزاج فصل و مزاج جنس تدابیری اتخاذ شود. وی افزود: ویار و تهوع حاملگی یکی از مسائلی است که زنان باردار با آن مواجه هستند.

ویار حاملگی به عملکرد دریچه تحتانی مری یا دهانه معده مربوط می شود. خدادوست ادامه داد: عادت ماهانه زنان در دوران حاملگی قطع می‌شود و برخی اخلاط کثیف که در حالت طبیعی از طریق آن از بدن خارج می‌شد، در بدن باقی می ماند و تجمع پیدا می‌کند، این موضوع باعت تحریک دریچه تحتانی مری یا دهانه معده می‌شود و این دریچه به خوبی کار نمی‌کند، در نتیجه موجب بروز ناراحتی گوارشی و تهوع می‌شود. وی اضافه کرد: استفاده از مواد غذایی که دریچه تحتانی مری یا دهانه (فم) معده را تقویت کند، موجب کاهش تهوع دوران بارداری می‌شود.

دستیار تخصصی طب سنتی گفت: در گذشته به زنان باردار توصیه می‌شد برای این که کودکشان زیبا شود، روزانه یک عدد میوه «به» مصرف کنند علاوه بر آن «به» موجب تقویت دریچه تحتانی مری می‌شود و از این طریق دستگاه گوارش خوب کار می‌کند.



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 15:2 ::  نويسنده : ماماني




مقدمه

دوستان خوبم سلام . در اين وبلاگ من سعي ميكنم مسائل مختلف در مورد جنين و نوزاد را به اطلاع شما برسانم . قبل از هر چيز ميتونم بگم كه يكي از دغدغه هاي خيلي از خانواده ها داشتن جنس خاصي از نوزاده .اگه شما از همون دسته هستيد ميتونيد با پيگيري دستورات زير به خواسته خودتون برسيد . پس براي شروع فصل اولمون رو به تعيين جنسيت نوزاد اختصاص ميديم .

فصل اول : تعيين جنسيت

اولين نكته اي كه در مورد اين مبحث بايد متذكر بشم اينه كه برخلاف تصور قديميها كه ميگفتند اگه دو ماه اول بارداري مادر از خوراكيهاي گرم استفاده كنه بچه پسر و اگه از خوراكيهاي سرد استفاده كنه بچه دختر ميشه امروز كاملا مشخص شده كه اين بحث پايه علمي نداره چون از همون بدو پيدايش نطفه اگه كروموزومهاي x باهم تركيب بشن بچه دختر و اگه كروموزومهاي x و y با هم تركيب بشن بچه دختر ميشه . پس ما قبل از بارداري بايد با يكسري دستوراتي كه من در زير ميارم تا 98% ميتونيم جنسيت بچه رو تعيين كنيم ولي اگه باردار باشيد ديگه نميشه كاري كرد .

نكاتي كه بايد در ابتدا توسط آقايان رعايت شود

1-
برخلاف تصور قديميها جنسيت بچه تنها توسط زن تعيين نميشه بلكه هم مرد و هم زن در اين مورد نقش دارن . بعضي زنها رحمهاي گرم و مكنده اي دارن كه باعث ميشه كروموزومهاي y خودشون رو زودتر برسونن و بچه پسر ميشه و بعضي برعكس . ولي نكته مهم در اينجا نطفه مرد است . اگر نطفه سالم و قوي باشه بچه پسر و اگه ضعيف باشه بچه حتما دختر ميشه .همچنين تعداد اسپرم هم در جنسيت جنين نقش مهمي داره يعني اگه تعداد اسپرم از 20ميلي در سي سي كمتر باشه فرزندتون به احتمال زياد دختر ميشه . پس اگر مثلا داشتن پسر براتون خيلي مهمه ميتونيد يك ازمايش اسپرم انجام بديد تا ببينيد وضعيت به چه صورتيه . در موسساتي مثل رويان با هزينه ناچيزي اين ازمايش رو انجام ميدن . نگران نباشيد از اينكه ازمايش بديد و ببينيد كه نطفه ضعيفي داريد . اين نشون دهنده ضعف شما نيست درصد بسيار بالايي از آقايون اين مشكل رو دارند كه علتهاي مختلفي داره و مثلا كمبود ويتامين ث يا اسيد فوليك ميتونه اين مشكل رو ايجاد كنه .

2-
نطفه هاي خيلي ضعيف كه ممكنه در اثر بعضي از بيماريها مثل واريكوسل ايجاد بشه ( توضيح آن از مبحث ما خارجه ) ممكنه در وهله اول باعث بارداري بشن ولي بچه سقط ميشه پس اگر سقطهاي مكرر داريد يكي از دلايلش ميتونه همين باشه

3-
نطفه آقايون سه ماه طول ميكشه كه كامل بشه . براي همين براي تقويت نطفه، اقايون بايد از سه ماه قبل از بارداري همسرشون اقدام كنن

4-
يكي از مسائل مهمي كه نطفه رو ضعيف ميكنه سيگاره پس اگر طالب نوزاد پسر هستيد سعي كنيد حتي الامكان براي سه ماه سيگار نكشيد يا مصرفش رو كم كنيد چون سيگار ويتامين ث بدن رو از بين ميبره و اين ويتامين در امر ساخت و تكميل نطفه نقش مهمي داره .

5-
آقايون از سه ماه قبل روزي يك عدد ويتامين ث و يك عدد اسيد فوليك بخوريد كه هر دو ويتامين بوده و مطمئن باشيد كه براي بدنتون بسيار مفيده و نطفه رو تقويت ميكنه . اين مورد رو حتما حتما انجام بديد .

6-
اگر بيضه ها تحت فشار يا گرما قرار بگيرند در مكانيسم اسپرمها اختلال بوجود مياد پس در طول اين سه ماه از پوشيدن لباس زيرهاي تنگ و شلوارهاي چسبان و گرفتن دوش آب داغ خودداري كنيد .در طول روز اگر ميتوانيد كيسه يخ روي بيضه ها قرار دهيد .

8-
نيم ساعت قبل از لقاح هم يك كيسه يخ به مدت 10تا15دقيقه قرار دهيد .

9-
املاح خون مادر هم در تعيين جنسيت نقش دارند اگر ميزان سديم و پتاسيم بالا و ميزان كلسيم و منيزيم خون پايين باشد بچه پسر و برعكس آن بچه دختر ميشه .

10-
محيط اسيدي يا قليايي واژن هم نقش تعيين كننده اي دارد . محيط اسيدي دشمن كروموزوم y بوده و ان را از بين ميبره پس براي پسر شدن نوزاد محيط بايد قليايي و براي دختر شدن محيط بايد اسيدي باشد .

11-
زمان نزديكي اگر 2-3 روز قبل از تخمك گذاري باشه بچه دختر و اگر كمي قبل يا كمي بعد ( حوالي تخمك گذاري ) باشه بچه پسر ميشه .

12-
به ارگاسم رسيدن زن محيط رو قليايي و احتمال پسر شدن رو افزايش ميده .

13-
زمان نزديكي و وقوع حاملگي نقش خيلي خيلي مهمي در جنسيت فرزند داره . اگر شما تمام نكات رو رعايت كنيد ولي به زمان توجه نداشته باشيد شانس خودتون رو بسيار كم مي كنيد . در زير يك جدول كه من از مجله تايمز برداشتم رو براي شما ميذارم و بعد توضيح اونو به شما ميگم . در مجله تايمز نوشته بود كه اين جدول چيني است و درصد خطاي اون تنها 2% است و 98% درسته البته اگه شما هم اونو با دوروبريهاتون تست كنيد ميبينيد كه درصد بسيار بالايي درسته . خوب پس اول به نكته هاي زير توجه كنيد تا جدول رو براتون بذارم .

براي داشتن نوزاد دختر

1-
خانم ها از غذاهايي با كلسيم و منيزيم بالا استفاده كنند . لبنيات بخصوص شير و ماست - ترشي - تخم مرغ - كرفس - پياز - كاكائو - غذاهاي شيرين - نخود سبز - لوبيا سبز را زياد استفاده كنيد و مصرف نمك را به حداقل برسانيد .اين كار رو بايد دو تا سه ماه قبل از بارداري شروع كنيد چون ديرتر فايده اي نداره .

2-
سعي كنيد 3-2 روز قبل از تخمك گذاري نزديكي داشته باشيد و به ارگاسم نرسيد چون در اين حالت به علت قليايي شدن و انقباضات ايجاد شده كروموزومهاي Y زودتر خودشون رو به تخمك ميرسونن .دخول نبايد عميق باشه .

3-
قبل از نزديكي با محلول رقيق شده سركه ( سركه و آب) براي شستشوي خود استفاده كنيد تا محيط اسيدي شود .

4-
خانمها چه در مورد فرزند دختر چه پسر از 2ماه قبل بايد مصرف اسيد فوليك رو شروع كنند .

براي داشتن نوزاد پسر

1-
آقايان از سه ماه قبل بايد روزانه يك قرص اسيد فوليك و يك قرص ويتامين ث مصرف كنند و همانطور كه گفتم بايد از پوشيدن لباس زير و شلوار تنگ - نشستن طولاني روي صندلي - گرفتن دوش آب داغ خودداري كنيد .

2-
آقايان از مصرف غذاهاي كنسرو شده خودداري كنند .

3-
خانمها از دو ماه قبل غذاهايي مانند موز - كاهو - توت فرنگي - خرما - هل - زعفران - دانه هاي روغني - كره - گوشت قرمز - سيب و برنج و غذاهاي نمكي را استفاده كنيد .

4-
خانمها لبنيات را براي اين مدت از رژيم غذايي خود حذف كنند .

5-
لقاح بايد در حوالي تخمك گذاري صورت بگيرد .

6-
قبل از لقاح آقايان كيسه يخ روي بيضه ها قرار داده و خانمها از شستشو با محلول جوش شيرين رقيق شده با آب استفاده كنند .

7-
دخول بايد عميق بوده و خانم به ارگاسم برسد .

جدول تعيين زمان لقاح بر اساس سن مادر



سن مادر در زمان لقاح زمان لقاح
45 44 43 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18
o x x o x o x o x o x x o x x x o x o x o x x o x o x o 11
دي تا11بهمن
x x o x o x o x o x x o x o o o x o x o x o x x o x o x 12
بهمن تا10اسفند
x o x o x o x o x x o x x x x o o x o x x x o x o o x o 11
اسفند تا 11فروردين
o x o x o x x x x o x o x o o o o o x o o x x o o x o x 12
فروردين تا10ارديبهشت
o x x o x o x x o x o o o o o o x o o o o o x x o x o x 11
ارديبهشت تا9خرداد
o x o x o x o o x o o o o o o o x o o x x x o o o x x x 10
خرداد تا 9 تير
x o x o x x o x o o o o o o o o x x x o o x x o o x x x 10
تير تا 9مرداد
o x o x x o x o x o x o x o o o x x x x x o o x o x x x 10
مرداد تا 9شهريور
x o x x o x o x o x o o o o o o x x x o x o x o o x x x 10
شهريور تا 8مهر
o x x o x o x o x x o o o o o o o x x o x o x o o o x x 9
مهر تا 9ابان
x o x x o x o x o x x x o o o x o o o o x o x o o x o x 10
ابان تا 9اذر
x o x o x o o o x x x x x x x x o o x o x o o o o x o x 10
اذر تا 10دي




در اين جدول حرف ( o) نشان دهنده دختر و حرف ( x) نشان دهنده پسر است .

روش استفاده :

شما با توجه به سن مادر در زماني كه تصميم به بارداري ميگيريد ميتوانيد زمان لقاح خود را تنظيم كنيد .

بطور مثال اگر مادري 25 ساله تصميم بگيرد تا نوزاد دختر داشته باشد در تاريخهاي 11 دي تا 11 بهمن و 12 فروردين تا 9 خرداد و 10 تير تا 9 مرداد اگر نزديكي داشته باشد و باردار شود نوزاد او دختر ميشود . در خارج از اين تاريخها اگر حامله شود نوزاد پسر است . ( اگر سوالي داشتيد در قسمت نظرات براي من بفرستيد و پاسخ انرا ببينيد )

 



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 14:31 ::  نويسنده : ماماني

http://www.elib.hbi.ir/persian/PUBLIC_HEALTH_EBOOK/11_08.htm



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:34 ::  نويسنده : ماماني
لقاح تخمك انساني با اسپرماتوزوا در لوله هاي رحمي وظرف چند دقيقه ويا چند ساعت بعد از تخمك گذاري اتفاق مي افتد.در نتيجه اكثر حاملگي ها نزديك دو روز قبل ويا در روز تخمك گذاري اتفاق مي افتند. حدود سه روز بعد از بارور شدن تخمك،تخم وارد حفره ي رحمي شده وطي روندي به توده متراكمي از سلولها به نام توده سلولهاي داخلي(inner cell mass) تبديل مي شود. اين بخش جنين را به وجود مي آورد .در قطب ديگر يك توده به نام سلولهاي خارجي جفت را به وجود مي آورد.
مراقبت هاي دوران بارداري:مسلما مراقبت هاي دوران بارداري نقش به سزايي در سلامت مادر و كودك داشته و از عوارض مادرو كودك به مقدار زيادي جلوگيري مي كند.هدف از مراقبت هاي دوران بارداري تولد فرزندي سالم با تضمين سلامتي مادر است. اين مراقبت ها مجموعه اي سازماندهي شده مي باشد، كه مي تواند مرگ ومير جنين را به ميزان 40% كاهش دهد.سلامت دوران بارداري به سلامت پيش از بارداري( شامل تا يكسال قبل از باردار شدن) بستگي دارد.
طول مدت حاملگي :دانستن سن دقيق حاملگي بر حسب هفته ، جهت كنترل سلامت جنين ضروري است.حاملگي را به سه قسمت مساوي 3 ماهه تقسيم مي كنند . هر سه ماه شامل 14 هفته است كه مجموعا 42 هفته را در بر مي گيرد.متوسط مدت بارداري 280 روز يا 40 هفته مي باشد.مدت زمان زايمان طبيعي بين 38 تا 42 هفته متغير است. براي تعيين تاريخ احتمالي زايمان 7 روز به تاريخ اولين روز آخرين قاعدگي اضافه كرده وسه ماه به عقب بر مي گرديم. تعيين سن واقعي حاملگي در صورتي كه فرد قاعدگي هاي منظم 28 روزه داشته باشد، با اين روش بسيار دقيق است. بدون وجود قاعدگي هاي منظم و قابل پيش بيني، تعيين دقيق سن حاملگي با معاينه فيزيكي مشكل است و اغلب لازم است براي تشخيص سن حاملگي از سونو گرافي استفاده نمود.
ارزيابي جامع اوليه:هدف اولين ويزيت در دوران بارداري شامل : تاييد حاملگي  ،تعيين وضع سلامتي مادر وجنين ،تعيين  سن حاملگي ،شروع برنامه اي براي ادامه مراقبت هاي مامايي مي باشد. پس از تاييد حاملگي براي تاييد سلامت مادر لازم است يك سري آزمايشات تكميلي انجام شود كه در بخش مراقبت هاي ماه هاي مختلف دوران بارداري شرح داده خواهد شد.اين مراقبت ها بايد از ماه اول بارداري شروع شود. لذا لازم است در هر زماني كه بارداري تشخيص داده مي شود پرونده بهداشتي تكميل شود.البته اغلب، شروع مراقبت ها به علت تاخير در تشخيص ديرتر انجام مي شود. به هر حال مراقبت هاي معمول در هر دوره از بارداري متفاوت است.
معاينات دوران بارداري از ماه 1 تا 6 ، ماهانه يك بار ،ماه هاي 7و8 ماهانه دو بار وبعد از آن در ماه 9 به صورت هفتگي انجام مي شود.در صورت مراجعه زن باردار از ماه اول بارداري جمعا 14 مراقبت دوران بارداري انجام مي شود .با توجه به اين كه اغلب زنان از ماه اول بارداري مراجعه نمي كنند ،لذا اغلب تعداد مراقبت ها كمتر از آن خواهد بود . در هر حال مطلوب است كه يك زن باردار در كل دوران بارداري حداقل 6 بار مراقبت شود.
صداي قلب جنين را با گوشي مامايي در هفته 20 و با اولتراسوند در هفته 8 حاملگي مي توان شنيد. ارتفاع رحم پس از خالي كردن مثانه بايد اندازه گيري مي شود . در سن حاملگي 31-20 هفته ارتفاع قله ي رحم از بالاي استخوان عانه بر حسب سانتي متر با سن بارداري برابر است.
در اولين مراجعه زن باردار آزمايشات زير بايد انجام شود: غلظت خون و گروه خوني ( در صورت ار هاش منفي بودن زن و ارهاش مثبت شوهر لازم است مورد به پزشك ارجاع شود) ، BT, CT، اوره ، كراتينين، قند خون ناشتا و آزمايش ادرار. در صورت لزوم كشت ادرار نيز انجام مي شود. در حال حاضر آزمايشات ايدز ، HBSAgو سونوگرافي جزو آزمايشات روتين دوران بارداري نمي باشد ولي در صورت نياز لازم است انجام شود. آزمايش قند خون پس از ماه 5 نيز يك بار ديگر بايد درخواست شود.
نكاتي كه در هر بار مراقبت زن باردار بايد رعايت شود :
1-در هر زمان از بارداري كه زن باردار مراجعه نمايد بايد مراقبت هاي دوران بارداري شروع شود.
2-
در هر بار مراجعه زن باردار لازم است فشار خون ، وزن ، علائم كم خوني و ورم كنترل شود.
3-
زمان مراجعه بعدي تعيين و در كارت خانوار ثبت شود.
4-
در هر مراجعه زن باردار از علائم خطر و شكايات سوال شود. در صورت وجود هر يك از علائم خطر بيمار به پزشك ارجاع شودبايد به زن باردار گوشزد كرد كه در هر موقع از شبانه روز،در صورت مواجهه با هر يك از علائم هشدار دهنده زير سريعا جهت معاينات لازم به بيمارستان مراجعه كند:
 هر گونه خونريزي يا لكه بيني از واژن  ، سردرد شديد يا مداوم   ، تاري ديد ، دوبيني و ظهور لكه يا نقطه تاريكي در ميدان ديد، سر گيجه  ،درد شكم و پايين جناغ سينه، استفراغ مداوم، تب يا لرز،دفع ادرار دردناك، كاهش مقدار دفع ادرار ،خروج مايع از واژن ،تغيير محسوس در شدت يا تناوب حركات جنين ( كمتر يا بيشتر از حد معمول ) ، استفراغ تمام غذاهاي خورده شده و مداوم در سه ماه اول بارداري و هر نوع استفراغ بعد از ماه پنجم، افزايش سريع وزن بدن ،تنگي نفس و استفاده از چند بالش براي خوابيدن ،غش و بيحالي مكرر.
در صورتي كه پرسنل بهداشتي در حين معاينه  به هر يك از يافته هاي زير برخورد بايد زن باردار را به پزشك ارجاع دهد :
نشنيدن صداي قلب جنين پس از ماه 4 ،غير طبيعي بودن يا تغيير ناگهاني در معاينات ( وزن ، فشار خون )، بروز علائم كم خوني به خصوص در ماه هاي آخر ،غير طبيعي بودن اندازه رحم ( كوچك تر يا بزرگ تراز حد معمول) ،نتيجه ي غير طبيعي آزمايشات ، مادر در معرض خطر به واسطه بيماري هاي زمينه اي يا سابقه قبلي بارداري كه در بخش بعدي توضيح داده خواهد شد.
اقدامات انجام شده متناسب با سن بارداري به قرار زير است :

ماه اول
از آنجايي كه اغلب شناسايي زن باردار تا ماه سوم بارداري يا بعد از آن نيز به تأخير مي‌افتد، لذا خدمات ارائه شده در اولين مراقبت مادر باردار مشابه مراقبت ماه اول بوده و به قرار زير مي باشد:
در ماه اول بارداري يا بار اول مراقبت، پس از تأييد حاملگي با تست حاملگي، اولين اقدام ، تشكيل پروندي بهداشتي و ثبت كليه ي اطلاعات مربوط به مادر باردار در پرونده مربوطه مي باشد.سپس آزمايشات روتين بارداري همانطور كه در قبل به آن اشاره شد ، درخواست مي شود .
·
معاينات لازم شامل : معاينه پستانها،  وضعيت قسمت داخل پلك پايين چشم از نظر كم خوني  ،اندازه‌گيري قد، وزن و فشار خون مي باشد.
.تعيين زمان تقريبي زايمان بر اساس اولين روز آخرين قاعدگي ( ازتاريخ مورد نظر سه ماه كم كرده و 7 روز به آن اضافه مي كنيم. يعني اگر اولين روز آخرين قاعدگي زني 5 مرداد 83 باشد زمان تقريبي زايمان 12  ارديبهشت  سال 84 خواهد بود) محاسبه مي شود.
.وضعيت واكسيناسيون مادر را بررسي و در صورت نياز واكسن توام بزرگسال تلقيح مي شود.
·
از مادر در مورد وجود خونريزي يا لكه بيني و يا هر نوع شكايت ديگر سئوال مي شود.
·
در اين ماه لازم است جهت زن باردار تجويز قرص اسيد فوليك  به ميزان روزانه يك ميليگرم (يك قرص ) شروع شود. در صورتي كه فرد قبل از بارداري مراجعه نمايد بهتر است اين قرص از سه ماه قبل از بارداري شروع شود.اين كار ناهنجاري هاي عصبي جنين را به شدت كاهش مي دهد.
·
در صورت وجود هر يك از موارد زير زن باردار لازم است توسط پزشك ويزيت شود : غير طبيعي بودن هر يك از آزمايشات ، غير طبيعي بودن معاينات يا اين كه زن باردار جزو زنان در معرض خطر باشد . (ليست زنان در معرض خطر در پايان بخش مراقبت ها آورده شده است ).
ماه دوم  و سوم
 در اين ماه اقدامات زير را انجام دهيد:
·
معاينات = اندازه‌گيري وزن و فشار خون مادر باردار و مقايسة آن با اندازه ي وزن ماه قبل، بررسي ملتحمه چشم از نظر كم خوني، پرسش از شكايات مادر و و علائم خطر. اولين معاينه دهان و دندان در اين ماه بايد انجام شود.
·
در صورت بروز خونريزي و يا لكه بيني، استفراغ هاي مكرر و غير طبيعي بودن معاينات، زن باردار بايد به پزشك ارجاع شود.
·
تجويز قرص اسيد فوليك طبق روال ماه قبل
ماه چهارم
در اين ماه اقدامات زير را انجام دهيد :
·معاينات = اندازه‌گيري وزن ،فشار خون مادر باردار و مقايسة آن با اندازه ي وزن ماه قبل، بررسي ملتحمه چشم از نظر كم خوني ،تعيين سن تقريبي حاملگي از روي شكم با استفاده از سانتي متر يا پهناي انگشت و ثبت نتيجه در پرونده  فرد

·در صورت بروز خونريزي و يا لكه بيني يا غير طبيعي بودن معاينات  ( وزن و فشار خون ، اندازه رحم) لازم است زن باردار را به پزشك ارجاع دهيد.
·تجويز قرص اسيد فوليك طبق روال قبل ادامه مي يابد
ماه پنجم و ششم
·معاينات = اندازه‌گيري وزن ،فشار خون مادر باردار و مقايسه ي آن با اندازه ي وزن ماه قبل، بررسي ملتحمه چشم از نظر كم خوني تعيين سن تقريبي حاملگي از روي شكم با استفاده از سانتي متر يا پهناي انگشت و ثبت نتيجه در پرونده  فرد انجام مي شود.در ماه پنجم قله رحم معمولا به حدود ناف مي رسد. صداي قلب جنين در اين ماه توسط گوشي مامايي قابل سمع است. معاينه دهان و دندان نوبت دوم در اين ماه لازم مي باشد.حركات جنين در زناني كه قبلا زايمان نكرده اند از ماه 5 قابل احساس است.( در زناني كه سابقه ي زايمان قبلي داشته اند زودتر احساس مي شود )
·تجويز قرص آهن روزانه يك عدد از اين ماه شروع مي شود . اين قرص بهتر است شب ها قبل از خواب ميل شود تا علائم گوارشي آن كاهش پيدا كند. البته مصرف قرص آهن قبل از اين ماه بلامانع است ولي به علت وجود علائم گوارشي زن باردار معمولا از اين ماه قرص آهن مصرف مي شود.

·در ماه پنجم يك بار ديگر قند خون لازم است كنترل شود.
·از اين ماه مي توان به جاي اسيد فوليك از مولتي ويتامين استفاده نمود.مولتي ويتامين ساده يا مولتي ويتامين روزانه يك عدد ( ميزان ويتامين A در اين مولتي ويتامين ها 5000 ميلي گرم مي باشد ) از هفته 16 الي 20 شروع مي شود.در صورتي كه به مولتي ويتامين نوع تراپوتيك فقط دسترسي داريد مي توان از اين فرآورده هفته اي يك عدد استفاده كنيد( ميزان ويتامين A   در مولتي ويتامين تراپوتيك 25000 ميلي گرم مي باشد و همانطور كه مي دانيد مصرف بيش از اندازه اين ويتامين در بروز ناهنجاري در جنين موثر است ). به علت همين دوز بالاي ويتامين A  بر روي جعبه هاي آن ممنوعيت در دوران بارداري ثبت شده است ولي اگر هفته اي يك عدد ميل شود مانعي ندارد.حتما به تركيبات موجود در داخل مولتي ويتامين ها كه بر روي جعبه ثبت مي شود توجه فرماييد.چون بعضي موارد مشاهده شده است كه اسيد فوليك در محتوي مولتي ويتامين موجود نمي باشد . در اين صورت بايد قرص اسيد فوليك را همراه با مولتي ويتامين در طي بارداري ادامه دهيد.
·در صورت بروز علائم دال بر كم خوني ، خونريزي و لكه بيني ، معاينات غير طبيعي زن باردار به پزشك ارجاع مي شود.
·تا اين ماه زن باردار ماهانه يك بار جهت مراقبت مراجعه مي كند.
ماه هفتم و هشتم
.معاينات = اندازه‌گيري وزن ،فشار خون مادر باردار و مقايسة آن با اندازه وزن ماه قبل، بررسي ملتحمه چشم از نظر كم خوني تعيين سن تقريبي حاملگي از روي شكم با استفاده از سانتي متر يا پهناي انگشت ، صداي قلب جنين و ثبت نتيجه در پرونده  فرد انجام مي شود. معاينه دهان و دندان نوبت سوم در اين ماه لازم مي باشد. معاينه لگن جهت بررسي وضعيت لگن در اين زمان انجام مي شود.
·در صورت بروز خونريزي و لكه بيني ، علائم كم خوني ، عدم سمع صداي قلب جنين ،كاهش حركات جنين و معاينات غير طبيعي زن باردار به پزشك ارجاع مي شود.
·
تجويز قرص آهن و مولتي ويتامين طبق روال ماه قبل
·
در اين دو ماه لازم است زن باردار هر ماه دو بار مراجعه كند.
ماه نهم
·معاينات = اندازه‌گيري وزن ،فشار خون مادر باردار و مقايسة آن با اندازه وزن ماه قبل، بررسي ملتحمه چشم از نظر كم خوني تعيين سن تقريبي حاملگي از روي شكم با استفاده از سانتي متر يا پهناي انگشت ، صداي قلب جنين و ثبت نتيجه در پرونده  فرد انجام مي شود. معاينه لگن جهت بررسي وضعيت لگن، اگردر ماه قبل انجام نشده است در اين ماه بايد انجام داد.
·در صورت بروز خونريزي و لكه بيني ، علائم كم خوني ، عدم سمع صداي قلب جنين ،كاهش حركات جنين، معاينات غير طبيعي زن باردار به پزشك ارجاع مي شود.
·تجويز قرص مولتي ويتامين و آهن روزانه يك عدد طبق روال ماه قبل

·توصيه ي محل زايمان
·توصيه به مراجعه دوران پس از بارداري مادر در 10 روز اول براي بار اول  و روز 40-11  پس از زايمان براي مراقبت بار دوم انجام مي شود.در اين زمان مادر مي تواند اطلاعات كامل در مورد نحوه ي شير دهي و مراقبت از فرزندش را كسب كند.البته مراقبت بعد از زايمان را تا روز 45 نيز مي توان انجام داد چرا كه بدن مادر در اين مدت تغيير چنداني نمي كند.
·در اين ماه زن باردار لازم است هر هفته جهت مراقبت مراجعه نمايد.
به مادر هر ماه آموزش هاي لازم داده مي شود. در ماه هاي آخر در خصوص نحوه ي شير دهي و نحوه ي مراقبت از نوزاد و پستان ها در دوران شير دهي ، زمان شروع روش هاي پيشگيري از بارداري آموزش داده مي شود.
نكات قابل توجه :
كاهش هموگلوبين زن باردار به كمتر از 11 ميلي گرم در دسي ليتر ،كم خوني در نظر گرفته شده و لازم است درمان كم خوني تحت نظر پزشك انجام شود.
توصيه مي شود در زنان بالاي 35 سال به علت افزايش احتمال اختلالات ژنتيك در جنين آزمايش از جفت در هفته 8 باداري با توصيه پزشك انجام شود. در صورت وجود اختلالات ژنتيكي حاد اجازه سقط جنين در ماه 4 بارداري به طور قانوني را مي توان كسب و اقدام نمود.
تغييرات فشار خون به طور مفصل در بخش عوارض مهم دوران بارداري توضيح داده شده است. فشار خون بالاي 9/14 در هر حال غير طبيعي مي باشد. لازم است زن باردار قبل از اندازه گيري فشار خون مدتي استراحت نمايد.
ميزان افزايش وزن طبيعي  بين 6 تا 18 كيلوگرم بسته به فيزيك بدني زن باردار متغير است كه در بخش تغذيه زن باردار توضيح داده شده است.

قرص آهن و مولتي ويتامين از هفته ي 16 تا 20 شروع شده وتا 3 ماه پس از زايمان ادامه مي يابد.
مصرف ويتامين آ بيش از حد مجاز مي تواند منجر به ناهنجاري شديد در جنين گردد لذا از مصرف خود سرانه ويتامين ها در دوران بارداري بايد اجتناب شود.
خطر حاملگي در زنان در موارد زير به علت افزايش احتمال عوارض مادر و جنين افزايش مي يابد.
حاملگي با سن بالاي 35 سال يا كمتر از 20 سال و فاصله تولد كمتر از 3سال و تعداد حاملگي 4 بار و بيشتر
زنان با قد كوتاهتر از 145 سانتي متر
چند قلويي:سابقه هر يك از موارد  مرده زايي ، سقط ، بچه خوره،زايمان زودرس و دير رس ، تولد بچه با وزن بيشتر از 4 كيلو گرم يا كمتر از 5/2 كيلو گرم، زايمان سريع يا طول كشيده،بيماري ارثي و فاميلي در زن و شوهر يا فرزندان ، سزارين يا زايمان با واكيوم ، ناهنجاري هاي رحمي ،نمايش هاي غير طبيعي جنين در زايمان هاي قبلي
بيماري قلبي و عروقي ، كليوي ، ريوي ، بيماري قند ( يك زن باردار لازم است قبل از اقدام به بارداري نسبت به كنترل قند خون خود اقدام نمايد . قند خون بالا در زمان لقاح مي تواند منجر به ناهنجاري تكاملي در جنين شده و بالا بودن قند خون در تمام مراحل بارداري در رشد جنين اختلال به وجود مي آورد. )  ، تيروئيد، فشار خون بالا ، بيماري هاي خوني و كم خوني ، صرع ، اختلالات حركتي مانند فلج و در رفتگي استخوان لگن، بيماري هاي عفوني مانند سرخجه ، توكسو پلاسموز ، مالاريا ، سرطان .
گروه خون ار هاش منفي مادر و ار هاش مثبت شوهر در حاملگي دوم و به بعد در صورتي كه در هر يك از زايمان هاي قبلي يا سقط و خونريزي حين بارداري اقدامات لازم ( تزريق آمپول رو گام ) انجام نشده باشد.


شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:29 ::  نويسنده : ماماني

عفونت ادراري چيست؟

اغلب افراد لفظ عفونت ادراري را به جاي لفظ عفونت مثانه كه نوعي عفونت باكتريائي است كه در مثانه ايجاد التهاب مي كند و اغلب با علائمي نظير احساس نياز به دفع مكرر ادرار و سوزش ادراري همراه است، بكار مي برند. اين حالت كه سيستيت نيز ناميده مي شود در بين خانم هاي 20 تا 50 ساله كه از نظر جنسي فعال هستند، نسبتاً شايع است.

البته باكتري مي تواند هر بخشي از دستگاه ادراري را آلوده سازد. دستگاه ادراري از كليه ها كه ادرار را ترشح مي كنند شروع مي شود و بصورت لوله هايي كه حالب خوانده مي شوند تا مثانه كشيده مي شود كه ادرار در آن جمع مي شود. دستگاه ادراري به پيشابراه ختم مي شود كه لوله كوتاهي است كه ادرار را به خارج از بدن مي برد.

وقتي باكتري هاي موجود در روده ها از راه ركتوم به پيشابراه برسد و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شود، عفونت بوجود مي آيد. باكتريها مي توانند مثانه را آلوده كرده سيستيت ايجاد كنند و يا بدون آنكه علامتي ايجاد كنند، در آنجا تكثير يابند. در هر يك از اين موارد، باكتريها ممكن است از راه حالب بالا رفته و كليه ها را دچار عفونت سازند. عفونت كليه خطرناك است و ممكن است به زايمان زودرس يا ساير عوارض بيانجامد.

آيا بارداري احتمال ابتلا به عفونت ادراري را بالا مي برد؟

بارداري احتمال ابتلا به عفونت هر يك از بخش هاي دستگاه ادراري را بالا مي برد. مقادير زياد هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتيجه گشادتر شدن حالب مي شود. رحم در حال رشد مي تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جريان ادرار را در داخل آنها با اختلال مواجه كرده سرعت آنرا كُند سازد. رشد جنين موجب فشار بر روي مثانه مي شود در نتيجه تخليه آن هنگام دفع كامل نخواهد بود. نتيجه نهايي اين اختلالات آن خواهد بود كه عبور ادرار در مسير دستگاه ادراري بيشتر طول مي كشد و باكتريها قبل از خروج از بدن زمان بيشتري براي تكثير در اختيار خواهند داشت. به همين دليل است كه پزشك در همان اولين نوبت معاينات دوران بارداري آزمايش ادرار درخواست مي كند، خواه شما علائم عفونت ادراري داشته باشيد يا خير. اگر اين تست اوليه منفي باشد احتمال بروز عفونت ادراري در طول دوران بارداري پائين خواهد بود. ولي اگر شما يكي از گروه 5 تا 7% خانم هايي باشيد كه باكتري در ادرارشان يافت مي شود، بايد براي برطرف كردن آن از آنتي بيوتيك استفاده كنيد. اگر اين نوع عفونت باكتريائي درمان نشود احتمال بروز عفونت كليه در دوران بارداري 30% است.

علائم سيستيت چيست؟

علائم عفونت مثانه (سيستيت) در خانم ها متفاوت است و ميتواند به شكل هاي زير بروز كند:

  • درد، ناراحتي و سوزش هنگام دفع ادرار (و احتمالاً هنگام مقاربت جنسي)
  • ناراحتي لگن يا درد قسمت تحتاني شكم (اغلب در قسمت فوقاني استخوان لگن)
  • افزايش دفعات دفع ادرار و احساس فشار و نياز به ادرار كردن به طور مكرر حتي زماني كه ميزان ادرار در مثانه بسيار كم است
  • ادرار بدبو
  • ادرار كدر
  • وجود خون در ادرار (اغلب با چشم غيرمسلح ديده نمي شود)

از آنجائيكه ميل زياد به دفع ادرار در دوران بارداري امري شايع محسوب مي شود ممكن است تشخيص قطعي سيستيت مشكل باشد بخصوص در مواردي كه علائم خفيف است. اگر شـما فكر مي كنيد كه ممكن است مبتلا به عفونت شده باشيد از پزشك خود بخواهيد تا درخواست آزمايش ادرار كند تا بتوان تشخيص قطعي داد. عفونت درمان نشده شما را در معرض خطر شديد عفونت كليه در دوران بارداري قرار ميدهد؛ بنابراين بسيار مهم است كه درمان به تأخير نيفتد.

علائم عفونت كليه چيست؟

علائـم انتـشـار عفونـت به كليه ها و اينكه شما نيازمند مراقبت هاي فوري پزشكي هستيد عبارتند از:

  • تب شديد، اغلب همراه لرز و تعريق
  • درد در قسمت تحتاني پشت يا پهلو درست زير دنده ها كه ممكن است يكطرفه يا دوطرفه باشد و احتمالاً درد شكم
  • تهوع و استفراغ
  • وجود چرك و خون در ادرار (ممكن است با چشم غيرمسلح ديده نشود)

علائم سيستيت نيز ممكن است در عفونت كليه ديده شود. عفونت كليه يكي از خطرناك ترين عوارض دوران بارداري است و ممكن است به زايمان زودرس يا ساير اختلالات بيانجامد؛ بنابراين شما بايد فوراً توسط پزشك ويزيت شده و تحت درمان قرار بگيريد.

ابتلا به عفونت ادراري در دوران بارداري چه درماني نياز دارد؟

اگر شما هنگام بارداري دچار سيستيت شويد و يا در اولين معاينه دوران بارداري باكتري در ادرار شما ديده شود بايد به مدت 7 تا 10 روز آنتي بيوتيك خوراكي دريافت كنيد. (بسياري از آنتي بيوتيك ها را ميتوان با اطمينان در دوران بارداري مصرف كرد). اگر علائم سيستيت داريد، احتمالاً با مصرف آنتي بيوتيك در عرض چند روز اين علائم برطرف خواهند شد ولي به هر حال ادامه يك دوره درمان بطور كامل بسيار ضروري است تا دستگاه ادراري از وجود باكتري پاك شود.

بعد از درمان بايد آزمايش ادرار را تكرار كنيد تا مشخص شود كه عفونت برطرف شده است. انجام كشت هاي مكرر ادرار با فواصل معين در تمام دوره بارداري امري الزامي است تا از عدم بازگشت عفونت اطميـنان حاصل شود. در 40% خانم هاي بـاردار كه دچـار عفونت ادراري مي شوند عفونت تكرار مي شود. به منظور پيشگيري از عود عفونت، در صورت تكرار عفونت مثانه، ممكن است آنتي بيوتيك بطور دائم و با يك دوز پائين تا زمان زايمان تجويز شود.

در صورت بروز عفونت كليه در دوران بارداري شما بايد بستري شويد و آنتي بيوتيك وريدي دريافت كنيد و از نظر علائم زايمان زودرس تحت نظر باشيد. پس از درمان بايد مرتباً آزمايش ادرار را تكرار كنيد و براي باقي مانده دوران بارداري تحت درمان با آنتي بيوتيك قرار گيريد زيرا شما همواره در معرض خطر عود عفونت كليه خواهيد بود.

چگونه ميتوان از عفونت ادراري پيشگيري كرد؟

براي پيشگيري از عفونت ادراري ميتوانيد اقدامات زير را بكار بنديد:

  • مقدار زيادي آب بنوشيد. روزانه حداقل 8 ليوان با گنجايش 240 سي سي آب بنوشيد.
  • هيچگاه احساس دفع ادرار را ناديده نگيريد و سعي كنيد هر بار مثانه را كاملاً خالي كنيد.
  • بعد از اجابت مزاج موضع را از جلو به عقب تميز كنيد تا از ورود باكتري هاي مدفوع به پيشابراه پيشگيري شود.
  • پيش از مقاربت جنسي و بعد از آن ادرار كنيد و دستگاه تناسلي را با آب و صابون ملايم بشوئيد.
  • عصاره شاتوت بنوشيد. مطالعات نشان داده اند كه آب عصاره شاتوت ميزان باكتريها را كاهش داده و از جايگزيني باكتري هاي جديد در دستگاه ادراري پيشگيري مي كند. (هرچند نوشيدن عصاره شاتوت عفونت ادراري را درمان نخواهد كرد و دقت كنيد كه اگر داراي علائم عفونت ادراري هستيد بايد به پزشك مراجعه كنيد و آنتي بيوتيك دريافت كنيد).
  • از فرآورده هاي بهداشتي مخصوص دستگاه تناسلي (اسپري يا پودر) و صابون هاي قوي خودداري كنيد زيرا پيشابراه و دستگاه تناسلي را تحريك مي كند و محيط كشت مناسبي براي رشد باكتريها خواهد بود. در دوران بارداري از دوش واژينال استفاده نكنيد.
  • لباس هاي زير خود را از نوع نخي انتخاب كنيد و از جوراب شلواري هايي كه قسمت بالاي آن نخي است استفاده كنيد.
  • منبع:ني ني سايت


شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : ماماني

علل خستگي در زمان حاملگي

بيشترين چيزي كه بسياري از زنان از اوايل دوران حاملگي خود بياد دارند احساس دائمي خستگي است. حاملگي فشار مضاعفي بر بدن وارد كرده و مي تواند با خستگي بسيار همراه باشد. حتي زنان شب زنده دار نيز ممكن است از فرط خستگي بيشتر از ساعت 8 شب نتوانند بيدار باشند.

اين خستگي ناشي از تغييرات بدن بويژه تغييرات هورموني بدليل حاملگي است. بد خوابي شبانه بويژه در صورتيكه خانم حامله مجبور باشد چند بار براي ادرار كردن بيدار شود چندان غير شايع نيست. تهوع و استفراغ هم مي تواند مزيد بر علت باشد. و نهايتاً اينكه خانم حامله ممكن است در رابطه با حاملگي، افسرده و يا مضطرب باشد و نتواند خوب بخوابد. اگر فعاليت روزانه هم زياد باشد نيز خستگي بيشتر خواهد بود.

خستگي تا چه موقعي از حاملگي وجود خواهد داشت؟

اين زمان در افراد مختلف متفاوت است ولي بطور كلي معمولاً تا سه ماهه دوم حاملگي ادامه مي يابد. البته متأسفانه اين وضعيت در حدود ماه هفتم مجدداً تكرار مي شود. در آن زمان زن حامله بار سنگيني را با خود حمل مي كند و ممكن است بدلايل متعدد از جمله كمردرد، سوزش سر دل، گرفتگي عضلات پا، حركات جنين و بويژه تكرر ادرار نتواند در طول شب خوب بخوابد.

در صورتيكه چند هفته از سه ماهه دوم حاملگي بگذرد و هنوز احساس خستگي وجود داشته باشد بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد. بعضي زنان در تمام طول دوران حاملگي احساس خستگي دارند ولي براي مطمئن شدن از اينكه مشكل ديگري وجود ندارد بهتر است حتماً با پزشك خود مشورت كنند.

براي كنار آمدن با خستگي دوران حاملگي چه بايد كرد؟

به هشدارهايي كه بدنتان مي دهد توجه كنيد. براي شروع سعي كنيد زودتر بخوابيد و در طول شب خواب كافي داشته باشيد (حداقل 9 تا 10 ساعت، البته در صورتيكه بتوانيد بخوابيد). همچنين سعي كنيد در طول روز نيز چرتي بزنيد. اگر سر كار مي رويد يك چرت 15 دقيقه اي هم خيلي كمك كننده است. حتي اگر در محل كارتان امكان دراز كشيدن (مثلاً در نمازخانه) هم نيست سرتان را روي ميز بگذاريد و استراحت كنيد. حتي مي توانيد اگر ماشين داريد صندلي آن را خوابانده و داخل ماشين استراحت كوتاهي بكنيد.

سعي كنيد برنامه هايتان را تنظيم كنيد.در صورتيكه امكان داشته باشد سعي كنيد از تعهدات كاريتان كم كنيد و كارهايتان را براي آخر هفته به خانه ببريد. بدين صورت شايد بتوانيد يكي دو ساعت زودتر به خانه برويد. اگر مي توانيد يك روز وسط هفته را هم مرخصي (استحقاقي و يا اگر حالتان خوب نيست استعلاجي) بگيريد. اگر خانه دار هستيد هر از گاهي استراحتي بخود بدهيد و نگهداري كودكان ديگرتان را به كس ديگري بسپريد تا بتوانيد استراحت كنيد.

مطمئن شويد تغذيه تان درست است. بدن شما به 300 كالري اضافه در روز نياز دارد كه البته نبايد از مواد غذايي نظير چيپس و شكلات تأمين شود. يك رژيم غذايي سالم از سبزيجات، ميوه جات، غلات (با سبوس)، شير كم چربي و گوشت بدون چربي و لخم مي تواند انرژي زا باشد. در مقابل، هله هوله در واقع انرژي شما را تحليل مي برد. تنقلات مناسب در يك رژيم غذايي سالم شامل ميوه و ماست است. همچنين سعي كنيد كافئين كمتري مصرف كنيد (اگر قهوه خور هستيد كمتر بخوريد) و آب نيز زياد بنوشيد.

هر روز كمي ورزش سبك كنيد. ممكن است حس كنيد امكان ندارد كه تواني براي ورزش كردن داشته باشيد با اين حال سعي خود را بكنيد. توجه داشته باشيد كه يك ورزش سبك نظير پياده روي كوتاه مي تواند حالتان را بهتر كند. سعي كنيد در طول روز چندين بار حركات كششي و تنفس عميق انجام دهيد.

برگرفته از ني ني سايت



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:26 ::  نويسنده : ماماني

آيا درد شكم در زمان حاملگي طبيعي است؟

درد گهگاهي شكم در حاملگي شكايت شايعي است. هر چند درد شكم در زمان حالگي مي تواند مشكلي ايجاد نكند ولي ممكن است نشانه اي از يك عارضه جدي نيز باشد. (درد شديد يا مستمر هيچگاه طبيعي نيست.) در اين مقاله شايعترين دلايل درد شكمي در زمان حاملگي توضيح داده مي شود. در صورتيكه درد شكمي يا دل پيچه همراه با لكه بيني، خونريزي، تب، لرز، ترشحات مهبلي، احساس غش كردن، ناراحتي هنگام ادرار كردن، تهوع و استفراغ بوده و يا درد بعد از چند دقيقه استراحت از بين نرود بايد به پزشك مراجعه كرد.

مشكلات مهمي كه درد شكمي ايجاد مي كنند

حاملگي خارج رحمي
حاملگي خارج رحمي زماني اتفاق مي افتد كه تخمك لقاح يافته در جايي خارج از رحم لانه گزيني كند كه اين محل معمولاً يكي از لوله هاي رحمي (لوله هاي فالوپ) است. اين عارضه معمولاً در سه ماه اول حاملگي يا قبل از آنكه حتي بيمار بداند حامله است رخ مي دهد. اين عارضه در صورتيكه درمان نشود مي تواند موجب پارگي لوله رحمي شده و خطر مرگ بدنبال داشته باشد. در صورت مشاهده هر يك از علائم زير سريعاً به پزشك مراجعه كنيد: درد يا حساسيت شكمي و/يا لگني، لكه بيني يا خونريزي از مهبل (مي تواند قرمز يا قهوه اي، كم يا زياد، و يا مستمر يا متناوب باشد)، دردي كه با حركت يا سرفه كردن بدتر مي شود، درد نوك شانه، يا هر علامتي مبني بر شوك (نبض ضعيف، رنگ پريدگي، بي حالي يا غش).

سقط
خونريزي معمولاً اولين علامت سقط است و پس از آن به فاصله چند ساعت تا چند روز درد شكمي رخ مي دهد. خونريزي ممكن است خفيف يا شديد باشد. درد ممكن است بصورت درد هاي كرامپي بگيرد و ول كند (شبيه به درد هاي قاعدگي يا اغلب شديدتر) يا ريتميك باشد. درد در بعضي از بيماران بصورت كمر درد و در بعضي ديگر بصورت درد مبهم شكمي و يا احساس فشار در لگن احساس مي شود. در صورتيكه با اين علائم مواجه شديد به پزشك مراجعه كنيد. در صورت درد شديد يا خونريزي با حجم زياد، در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنيد.

شروع زودرس درد هاي زايماني
بروز انقباضات زايماني كه موجب باز شدن و اتساع گردن رحم شود قبل از هفته 37 حاملگي شروع زودرس دردهاي زايمان تلقي مي شود. در صورت مشاهده هر يك از علائم زير در سه ماهه دوم يا سوم (قبل از هفته 37 حاملگي) بلافاصله به پزشك مراجعه كنيد: افزايش ترشحات مهبلي يا تغيير قوام آن (بويژه اگر آبكي، چسبناك، يا خوني باشد - يا حتي اگر صورتي باشد و كمي به خون آغشته شده باشد)؛ لكه بيني و خونريزي مهبلي، درد شكمي؛ دردهاي شبيه به دردهاي  قاعدگي يا بيش از 4 انقباض در يك ساعت؛ افزايش فشار در ناحيه لگن؛ يا كمر درد بويژه در صورتيكه بيمار سابقه كمر درد نداشته باشد.

پارگي جفت
پارگي جفت به جدا شدن  نسبي يا كامل جفت از رحم قبل از بدنيا آمدن كودك اطلاق مي شود. علائم پارگي جفت بسيار متغيرند. بعضي اوقات پارگي جفت مي تواند سبب خونريزي ناگهاني و واضح شود ولي در بعضي موارد ممكن است در ابتدا خونريزي واضحي وجود نداشته باشد و يا در حد خونريزي خفيف يا لكه بيني باشد. بيمار ممكن است درد رحمي، كمر درد يا انقباضات متعدد داشته و يا رحم منقبض شده و در همان وضعيت بماند (شبيه گرفتگي يا انقباضي كه برطرف نمي شود).  تحرك جنين نيز ممكن است كم شود. اين وضعيت نيازمند مراجعه فوري به پزشك است.

پره اكلامپسي
پره اكلامپسي عارضه اي است كه سبب بروز اسپاسم و تغييرات ديگر در عروق خوني شده و مي تواند قسمت هاي مختلفي از بدن از جمله كبد، كليه، مغز و جفت را تحت تأثير قرار دهد.  تشخيص پره اكلامپسي بر اساس فشار خون بالا و وجود پروتئين در ادرار بعد از هفته 20 حاملگي صورت مي گيرد. بيمار همچنين ممكن است دجار تورم صورت و پف آلودگي دور چشم ها، تورم در دست ها و تورم شديد يا ناگهاني در پاها و قوزك پا شود. (احتباس آب مي تواند سبب افزايش سريع وزن نيز بشود.) در پره اكلامپسي شديد، بيمار ممكن است درد و حساسيت شديد در قسمت فوقاني شكم، سردرد شديد، اختلال ديد (نظير تاري ديد يا ديدن نقاط شناور) يا تهوع و استفراغ هم داشته باشد.  در صورت بروز علائم پره اكلامپسي مراجعه فوري به پزشك ضروري است.

عفونت ادراري
حاملگي احتمال تمام انواع عفونت ادراري از جمله عفونت كليه را افزايش مي دهد.  علائم عفونت مثانه عبارتند از: درد، ناراحتي، يا سوزش در هنگام ادرار كردن؛ ناراحتي لگني يا درد ناحيه تحتاني شكم (اغلب درست بالاي استخوان عانه)؛ احساس نياز مكرر و غير قابل كنترل به ادرار كردن، حتي هنگاميكه مقدار بسيار كمي ادرار در مثانه وجود دارد؛ و ادرار كدر يا بد بو.  در صورت مشاهده هر يك از اين علائم به پزشك مراجعه كنيد زير عفونت مثانه در صورتيكه درمان نشود مي تواند سبب عفونت كليه و زايمان زودرس شود. علائم انتشار عفونت به كليه ها (كه نيازمند مراجعه اورژانس است) عبارتند از: تب بالا (اغلب همراه با لرز و تعريق)؛ درد در ناحيه كمر يا پهلو، درست زير دنده ها در يك طرف يا بصورت دو طرفه (و احتمالاً در شكم)؛ تهوع و استفراغ؛ و احتمالاً وجود خون در ادرار.

دلايل ديگر
عوامل متعدد ديگري نيز مي توانند سبب درد شكمي شوند كه ممكن است ارتباطي نيز به حاملگي نداشته باشند. از جمله شايعترين اين بيماري ها كه معمولاً پزشك ابتدا به آنها توجه مي كند مسموميت غذايي، آپانديسيت، سنگ كليه، هپاتيت، بيماري هاي كيسه صفرا و پانكراتيت (كه هر دو معمولاً ناشي از سنگ كيسه صفرا هستند كه در حاملگي شايعتر است)، و انسداد روده (كه ممكن است ناشي از فشار رحم در حال رشد بر روي روده باشد و در سه ماهه سوم حاملگي محتمل تر است).

شايعترين مشكلات كم اهميتي كه درد شكمي ايجاد مي كنند

درد شكمي در زمان حاملگي هميشه نشان دهنده يك مشكل جدي نيست. در زير تعدادي از شايعترين مشكلاتي كه سبب درد شكمي مي شوند آورده شده است. توجه داشته باشيد كه در صورتيكه درد شكمي شديد و يا مستمر باشد بايد به پزشك خود مراجعه كنيد.

دل پيچه و نفخ
دل پيچه و نفخ در زمان حاملگي بيشتر ديده مي شود زيرا هورمون ها و نيز فشار رحم بر روي معده و روده ها سبب كند شدن كار دستگاه هاضمه مي شود.

يبوست
يبوست از ديگر عوامل شايع درد شكم در دوران حاملگي است كه بر اثر كاهش حركات روده اي و فشار رحم بر روي راست روده (ركتوم) ايجاد مي شود.

درد ليگامان گرد
اين درد معمولاً دردي خفيف، ناگهاني و تيز يا مستمر و مبهم است كه در هر دو طرف قسمت تحتاني شكم يا بصورت عمقي در كشاله ران احساس مي شود و معمولاً در سه ماهه دوم شروع مي شود. علت آن كشيده شدن و ضخيم شدن ليگامان هايي است كه رحم را در لگن نگه مي دارند. درد ممكن است مثل فرو رفتن يك چيز تيز به بدن بخصوص هنگام تغيير ناگهاني وضعيت نظير بلد شدن از تخت يا از روي صندلي يا هنگام سرفه كردن و غلت زدن در رختخواب باشد. همچنين ممكن است بيمار درد را بصورت يك درد مبهم بعد از فعاليت بدني روزانه يا راه رفتن زياد احساس كند. در صورتيكه درد با استراحت باز هم ادامه پيدا كرد با پزشك خود تماس بگيريد.



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:25 ::  نويسنده : ماماني

تعیین تاریخ احتمالی زایمان
به تاریخ اولین روز از آخرین عادت ماهیانه 7 روز اضافه نموده و سه ماه به عقب برگردید .و یکسال اضافه کنید مثلاً
10/5/83 = CMP اولین روز آخرین قاعدگی
17/2/84 = EDC تاریخ احتمالی زایمان



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:24 ::  نويسنده : ماماني

از کجا مطمئن شوید تغذیه بارداریتان خوب است

رمز کار این است که موادغذایی مختلفی از گروه‌های غذایی مختلف با میزان توصیه‌شده میل کنید. اگر حالت‌تهوع یا بی‌اشتهایی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید، نگران نباشید—احتمال اینکه به جنین آسیبی برسد بسیار کم است چون هرچه که می‌خورید اول به فرزندتان می‌رسد.



و بااینکه عموماً توصیه می شود که زنان با وزن نرمال طی بارداری 12 تا 18 کیلو افزایش وزن پیدا کنند (2 تا 3 کیلو طی سه ماهه اول و نیم کیلو در هفته طی سه ماهه دوم و سوم) اما خیلی به ترازو تکیه نکنید. درعوض، سعی کنید تمرکزتان بر مصرف موادمغذی سالم باشد تا هم خودتان و هم فرزندتان سالم بمانید.



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ماماني

. حتي اگر تغذيه خوبي داشته‌ايد رژيم غذائي خود را متعادل‌تر كنيد.

تقريبا" همه بانوان باردار به مقادير بيشتري پروتئين، بعضي از انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مانند اسيد فوليك و آهن و كالري براي دريافت انرژي نياز دارند. غذاهاي آماده را محدود كنيد زيرا آنها فقط حاوي مقادير زيادي كالري بدون ارزش غذائي هستند.

به خاطر داشته باشيد كه معناي بهتر خوردن هميشه بيشترخوردن نيست. شايد تعجب كنيد اما شما فقط روزانه به 300 كالري بيشتر از قبل نياز داريد يعني در كل 2500 كالري روزانه. خيلي راحتتر از آن چيزي كه فكر مي كنيد اين 300 كالري اضافه به بدن شما مي رسد.

2. از خوردن گوشت و ماهي خام و پنيرهاي نرم بپرهيزيد.

مطلقا" به غذاهاي دريائي خام مثل سوشي خام يا صدف نزديك نشويد. همچنين از شير پاستوريزه نشده، پنيرهائي مانند كامبرت و فتا، گوشتهاي كم پخته شده يا خام پرهيز كنيد. بعضي از انواع ماهي شامل متيل جيوه مي باشند تركيبي كه به نظر مي رسد در دوز بالا براي مغز در حال رشد جنين و فرزند شما خطرناك است. توصيه اين است كه مصرف ماهي تن و نيز انواع كنسرو ماهي را به 340 گرم (معادل دو وعده) در هفته محدود كنيد. در ضمن مراقب نظافت آشپزخانه‌تان باشيد. همه موارد بالا مي توانند منبع باكتري بوده و به فرزند متولد نشده شما آسيب برسانند.

نوشيدن الكل در زمان حاملگي مي تواند باعث آسيبهاي فيزيكي، اختلالات يادگيري و مشكلات احساسي در فرزند شما شود. بنابراين تعداد زيادي از متخصصين توصيه مي كنند كه در تمام دوران بارداري از خوردن مشروبات الكي خودداري كنيد.

همچنين شما بايد از خوردن نوشيدني‌هاي كافئين دار تا حد امكان بپرهيزيد. ممكن است كه تحمل اين روشهاي تغذيه‌اي درماههاي اول براي شما خيلي ناخوشايند و سخت باشد اما توجه داشته باشيد كه بعضي از مطالعات نشان داده اند كه دريافت بيش از 4 فنجان قهوه در روز مي تواند باعث سقط، وزن كم نوزاد و حتي مرده زائي شود. كافئين در چاي، كولاها، شكلات و نوشيدني هاي غير الكلي و كاكائو نيز وجود دارد. به جاي اينها دم كرده هاي بدون كافئين بياشاميد. البته بهترين روش اين است كه از نوشيدنيهاي سالمتر مثل شير كم چربي، آب ميوه هاي خالص و يا يك ليوان آب با چند قطره ليمو استفاده كنيد.

3. از قرص هاي ويتامين و مواد معدني استفاده كنيد.

در يك دنياي ايده آل و كامل، بدون وجود تهوع‌هاي صبحگاهي و ويارهاي شديد، يك برنامه غذائي خوب و كامل بايد شامل كليه موادي باشد كه شما در دوران بارداري به آن نياز داريد. اما در دنياي واقعي ما، دريافت قرص‌هاي ويتامين به همراه مواد معدني مي تواند تضمين‌كننده اين باشد كه شما همه مواد غذائي مورد نياز خود را دريافت مي‌كنيد. مطمئن شويد كه داروي شما حاوي 600 تا 800 ميكروگرم اسيد فوليك است زيرا كمبود اين ويتامين گروه B‌ مي تواند باعث نقايصي در لوله عصبي جنين مانند اسپاينا بيفيدا شود. در ماههاي بعد شما معمولا احتياج به دريافت آهن و كلسيم خواهيد داشت تا مطمئن شويد كه مقادير مورد نياز از اين مواد را دريافت مي‌كنيد.

افرادي كه رژيم گياهخواري داشته و يا مشكل پزشكي خاصي مانند ديابت، ديابت حاملگي، كم خوني و سابقه تولد نوزاد با وزن پايين را دارند بايد با پزشك‌شان در مورد نوع ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز خود مشورت كنند.

همواره به خاطر داشته باشيد كه بيشتر هميشه بهتر نيست. از خوردن مقادير زياد ويتامين ها و مواد معدني بپرهيزيد زيرا اين عمل مي تواند به فرزند در حال رشد شما آسيب بزند.

4. در دوران حاملگي رژيم نگيريد.

رژيم گرفتن در دوران حاملگي به شدت براي شما و جنين‌تان خطرناك است. بسياري از رژيم هاي كاهش وزن همراه با كاهش دريافت آهن، اسيد فوليك و بسياري از ويتامينها و مواد معدني مورد نياز مي باشد. به ياد داشته باشيد كه افزايش وزن يكي از نشانه هاي مهم حاملگي طبيعي است. احتمال به دنيا آوردن نوزاد سالم در بانواني كه خوب غذا خورده و افزايش وزن طبيعي دارند بيشتر است. بنابراين اگر شما با خوردن غذاهاي تازه و سالم و مقوي در حال اضافه كردن وزن هستيد نگران نشويد، شما باز هم بزرگتر و چاق تر خواهيد شد.

5. توجه داشته باشيد كه به تدريج افزايش وزن پيدا كنيد.

به طور كلي، اگر وزن شما پيش از حاملگي مناسب بوده شما بايد بين 11تا 15 كيلو گرم اضافه وزن پيدا كنيد. اگر شما كمي كمبود وزن داشته ايد مي توانيد قدري بيشتر مثلا 5/12 تا 18كيلوگرم وزن اضافه كنيد و اگر وزنتان بالا بوده بايد قدري كمتر و بين 7 تا 5/11 كيلوگرم وزن اضافه كنيد. اگر شما كوتاه قد هستيد (157 سانتيمتر و يا كمتر) يا در دوران نوجواني هستيد و يا بيشتر از يك جنين داريد بايد در مورد افزايش وزن مناسب با پزشك خود مشورت كنيد. اين كه چه زماني افزايش وزن پيدا كنيد تقريبا" به اندازه ميزان آن مهم است. كمترين اضافه وزن بايد در سه ماهه اول باشد، بين 900 گرم ت 2 كيلو، و بعد به تدريج وزن شما اضافه‌تر شود؛ بيشترين اضافه وزن بايد در سه ماهه آخر يعني زماني كه جنين بيشترين رشد را دارد، اتفاق بيافتد، حدود 450 گرم در هر هفته.

6. هر چهار ساعت يك بار، يك غذاي كم حجم ميل كنيد.

حتي اگر شما سير باشيد ممكن است فرزند‌تان گرسنه باشد؛ بنابراين سعي كنيد كه هر 4 ساعت يك بار چيزي ميل كنيد. اگر ويار داريد يا حالت تهوع يا سوزش سر دل يا سوء هاضمه، خواهيد ديد كه دريافت 5 يا 6 وعده غذا با حجم كم بسيار قابل تحمل‌تر است تا خوردن سه وعده غذاي پر حجم. هيچ كدام از وعده هاي غذائي خود را حذف نكنيد، ممكن است كه شما گرسنه نباشيد اما فرزند شما مرتبا به مواد غذائي نياز دارد.

7. گاهي با خوردن مواد شيرين مورد علاقه تان از خودتان پذيرائي كنيد.

اگر چه غذاهاي فرآوري شده و ميان وعده هاي بسته بندي شده موجود در بازار و دسرهاي شيرين نبايد جزو مواد غذائي هميشگي شما باشند، اما اين دليل نمي شود كه در دوران بارداري از همه خوراكيهاي مورد علاقه خود چشم‌پوشي كنيد. بعضي از جايگزين‌هاي خوب در اين مورد مي تواند شامل: يك دسر موزي، شربت بدون چربي و يخ زده ميوه ها و يا ماستي كه با بيسكويت مخلوط شده است باشد. اما يادتان باشد كه اگر تسيلم وسوسه شديد و گاهي شيريني، كيك و يا چيز مشابهي خورديد خودتان را سرزنش نكنيد چون مقدار كمي كيك يا شيريني اصلا به شما و فرزندتان صدمه نمي زند.

 

برگرفته از ني ني سايت



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:19 ::  نويسنده : ماماني

 

 

مراقبت هاي بهداشتي در بارداري: تغذيه: همانطوريکه اشاره شد در دوران بارداري جنين کاملا وابسته به مادر است و مواد غذايي که مادر مصرف مي کند ازراه جفت به جنين مي رسد . بنابراين تغذيه مناسب مادر باردار علاوه بر تامين سلامت خودش ، در سلامت جنين و نوزاد آينده هم نقش مهمي دارد . غذاي روزانه خانم باردار بايد داراي همه گروه هاي غذايي باشد چون استفاده از يک گروه غذايي ، همه مواد لازم را تامين نمي کند. گروههاي غذايي عبارتند از : 1-گروه غلات؛ موادغذايي اين گروه منبع خوبي براي توليد انرژي است.مانند انواع نان مخصوصا نان سبوس دار،برنج،ماکاروني، جو، گندم،ذرت، ضمنا مخلوط غلات وحبوبات مانند عدس پلو و لوبيا پلو منبع خوبي از پروتئين براي مادر باردار است. 2-گوشت و جانشين هاي آن ؛ اين گروه غذايي پروتئين وآهن بدن راتامين مي کنندو موادغذايي موجود در اين دسته براي خون سازي ،تکامل سيستم عصبي ورشد جنين لازمند.مانندانواع گوشت قرمز،مرغ،ماهي،تخم مرغ،انواع مغزها(گردو،بادام ،پسته،فندق و...)،انواع حبوبات(عدس،لوبيا،نخودو...)به منظور جلوگيري از سرايت بيماري انگلي حتما بايد گوشت کاملا پخته شود. 3-شير وفرآورده هاي آن مانند پنير،ماست،کشک؛ مصرف اين مواد هم کلسيم بدن مادر را تامين کرده و هم براي استخوان بندي جنين و شکل گيري واستحکام دندانهاي او در آينده ضروري است .علاوه بر کلسيم اين گروه داراي مواد مغزي ديگري مثل انواع ويتامين هاي آوب است. 4- سبزي ها وميوه ها ؛اين گروه شامل انواع سبزي ها مثل کاهو، هويج، گوجه فرنگي ، سيب زميني ، جعفري و انواع ميوه هاي تازه و خشک (توت خشک ، کشمش ،انجيرو...)است که شامل ويتامين هاي مورد نياز بدن و مقداري آهن هستند.يکي از مهمترين ويتامين هاي مورد نياز بدن ويتامين ث است.مصرف سبزيجات وميوه جات بصورت تازه اين ويتامين را براي بدن تامين مي کند. زيرا طبخ اين مواد ويتامين ث را ازبين مي رود. در مورد مصرف سيب زميني توصيه مي شود ابتدا کاملا تميز شسته شده و با پوست پخته شود. باتوجه به آنچه که گفته شد، مصرف مقدارکافي مواد غذايي حاوي کلسيم ، پروتئين،ويتامين C وهم چنين اسيدفوليک در دوران بارداري سلامت مادر و جنين را تامين مي کند .اسيدفوليک ماده اي است که مصرف آن بخصوص در سه ماهه اول حاملگي براي رشد سيستم عصبي جنين لازم است .سبزيجاتي مثل گل کلم واسفناج منبع خوبي براي اسيد فوليک مي باشد. در بارداري چون مصرف مواد غذايي به تنهايي افزايش نياز مادر به آهن وسايرموادمورد نيازرا تامين نمي کند ،مصرف قرص آهن ومولتي ويتامين از شروع ماه پنجم تا سه ماه بعد از زايمان واسيد فوليک از ابتدا تا پايان بارداري توصيه مي شود در خانم هايي که تصميم به بارداري مي گيرند وزمان مشخصي را براي حاملگي خود در نظر دارند، مصرف اسيدفوليک ازسه ماهه قبل ازبارداري تاپايان بارداري توصيه مي شود. توجه: غذاهاي چرب ،شيريني ،مواد تحريک کننده مثل چاي وقهوه در بارداري بايد با احتياط خورده شود. در اين جدول به چند نمونه از غذاهاي داراي مواد مورد نياز بدن اشاره مي شود . روابط زناشويي:تمايل جنسي زنان بارداردرمراحل مختلف حاملگي تغييرمي کند. احساس لذت بيشتر ويا حتي تنفر از داشتن نزديکي دربارداري کاملا طبيعي است . تمايلات جنسي مردان هم ممکن است تغيير کند . اين احساسات متفاوت اغلب به علت تغييرات هورموني زنان ويا تصورات هر دو طرف در مورد وضعيت جسماني زن باردار وموقعيت خاص او در اين دوران مي باشد .در يک حاملگي سالم ، نزديکي تا قبل از ماه آخر حاملگي ضرري ندارد.مشروط به اينکه راحتي زن رعايت شده و وضعيت قرار گرفتن بدن او طوري باشدکه به شکم وي فشار وارد نشود خانم هايي که در حاملگي هاي قبلي خود سابقه سقط ،خونريزي ،پارگي کيسه آب وزايمان زودرس دارند ، بايد از نزديکي در سه ماه اول وآخر خودداري کنند. بهداشت دهان ودندان: با توجه به اهميت مراقبت از دندان ها در حاملگي ،زن باردار بهتراست در طول بارداري حداقل يکبار توسط دندانپزشک معاينه شود.حداقل يکبار مسواک زدن در روز (قبل از خواب )ضروري است.با پيشرفت حاملگي به علت افزايش هورمون ها ممکن است لثه ها متورم و پر خون شده و خونريزي از لثه ها پيش آيد ، اگر خونريزي زياد شده و بيش از چند روز ادامه يابد لازم است با دندانپزشک مشورت شود. بهداشت روان: آرامش مادر از مسائلي است که امروزه بسيار مورد توجه قرار دارد .ثابت شده است که اضطراب وهيجانات زن حامله بر سلامت جنين تاثير مي گذارد .آرامش رواني مادربخصوص نزديک زايمان اهميت زياذي دارد. پدر خانواده مي تواند بيشترين نقش را در فراهم کردن محيطي آرام و دور از اضطراب براي همسرش داشته باشد. مصرف دارو و...:اکثر داروها مي توانند از جفت عبور کرده و به جنين رسيده و اثرات زيان باري براي جنين ونوزاد ايجاد کنند. از آنجايي که بيشترين اثرات سوء داروها و مواد مضر در سه ماهه اول حاملگي است لذا در اين مدت بايد از مصرف دارو بدون تجويز پزشک ، همچنين از کشيدن سيگار يا تنفس در فضاي آلوده به دود سيگار و همچنين انجام هر نوع عکسبرداري پزشکي بدون اجازه پزشک خودداري شود کشيدن سيگار ،نوشيدن الکل ،مصرف خودسرانه دارودر بارداري براي سلامت مادر ونوزاد خطرناک است. . ورزش: بهترين ورزش در بارداري،پياده روي در هواي آزاد است.خانم باردارمي تواند حدودنيم ساعت درروز وحداقل سه بار در هفته پياده روي کند . راه رفتن باعث تقويت عضلات شکم شده و درماه هاي آخربه راحت انجام شدن زايمان کمک مي کند . انجام تمرينات بسيارساده در بارداري ضمن حفظ اندام مادر در کاهش انقباض عضلات لگن وران وکاهش کمردرد ودردپشت مؤثر بوده ومادر رااز نظر جسمي و روحي براي زايمان آماده مي کند انجام چند حرکت ورزشي ساده در بارداري : - در حالي که زانوها ودستها رابه زمين تکيه داده ايد ،عضلات کمروشکم خودرا به سمت بالا وپايين حرکت دهيد. -به پشت دراز کشيده ،زانوها را خم کنيد ودستها را دردو طرف بدن قرار دهيد .در حاليکه نفس هاي عميق وآهسته مي کشيد ، عضلات شکم وکمر خودرا به طرف بالا و پايين حرکت دهيد -در حاليکه ستون فقرات خودرا راست نگه داشته ايد زانوها رااز هم جداکرده وبه حالت نيمه نشسته درآئيد ،سپس به حالت ايستاده برگرديد . اين تمرين را مي توانيد به هنگام کار در منزل مطابق شکل انجام دهيد اجتناب ازتماس با افراد بيمار : ابتلاء مادرباردار به برخي بيماري هاي عفوني مثل سرخچه عوارض متعددي در جنين ايجاد مي کند.لذا زن باردار بايد ازتماس با افراد مبتلا به بيماري هاي عفوني مثل سرخجه وهپاتيت و آبله مرغان دوري کنند.تزريق واکسن بيماري هاي مثل سرخجه وهپاتيت به زنان قبل ازبارداري، از ابتلاءآنان به اين بيماري ها دردوران بارداري جلوگيري مي کند . در صورتي که خانم باردار با افراد مبتلا به اين بيماري ها تماس داشته و قبلا برعليه آن ايمن نشده باشد، حتما بايد با پزشک مشورت نمايد.



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:16 ::  نويسنده : ماماني

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تحقيقات جديد نشان داده است كه زنان باردار نسبت به دماي زياد به مراتب حساس‌تر و آسيب‌پذيرتر هستند.

اين پژوهش توسط گروهي از محققان دانشگاه بريستول صورت گرفته است.

در اين پژوهش محققان دريافتند كه تماس با دماي بالا در سه ماه نخست بارداري مي‌تواند منجر به كاهش وزن در نوزاد شود.

محققان هشدار دادند: از آنجا كه جنين در سه ماه اول بارداري سريعترين رشد را دارد و زنان باردار نيز نسبت به دماي بالا حساس‌تر هستند لذا اين مادران بايد نسبت به خطرات افزايش دما براي سلامت خود و فرزندشان مطلع باشند و از تماس با نورخورشيد خودداري كنند.

اين محققان همچنين به زنان باردار توصيه مي‌كنند كه در هواي گرم لباس‌هاي آزاد و گشاد بپوشند، مايعات كافي بنوشند و از غذاهاي سالم به مقدار كمتر براي حفظ تناسب بدن خود مصرف كنند.



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:5 ::  نويسنده : ماماني

مادر عزيز اگر تصميم به حاملگي داريد لازم است قبل از باردارشدن كارهايي را انجام دهيد تا سلامتي خود و نوزادتان را در طول حاملگي تضمين كنيد. اقداماتي كه مي بايست قبل از حاملگي انجام دهيد شامل موارد ذيل است : در صورتي كه از وسايل جلوگيري از بارداري استفاده مي كنيد: اگر ازIUD يا وسايل داخل رحمي استفاده مي كنيد قبل از حاملگي با مراجعه به مراكز بهداشتي درماني و يا متخصص زنان اقدام به خارج كردن آن نماييد. در صورتيكه از قرص ويا آمپول استفاده مي كنيد پس از قطع روش منتظر بمانيد قاعدگيتان به حالت طبيعي قبل از استفاده از روش جلوگيري از بارداري برگردد. در زناني كه از آمپولهاي پروژستروني استفاده مي كنند ممكن است این زمان تا يكسال نيز طول بكشد، در بيش از 50% از زناني كه از قرص استفاده مي كنند پس از 3ماه از قطع قرص حاملگي اتفاق مي افتد ولي اين زمان ممكن است تا يكسال نيز طول بكشد كه اين تأخير در حاملگي بيشتر در زنان بالاي 30 سال ، يا زناني كه هنوز بچه دار نشده اند و يا زناني كه قبل از مصرف قرص قاعدگي نامنظم داشته اند بيشتر ديده مي شود ، اما به هر حال استفاده از قرص باعث نازايي نمي شود. لازم است تاريخ اولين روز قاعدگيتان را به ياد داشته باشيد زيرا در صورت باردارشدن از اين تاريخ براي زمان انجام آزمايش حاملگي، تعيين سن حاملگي، زمان زايمان و يا در صورت نياز به اقدامات درماني استفاده مي شود. پرهيز از مصرف داروهاي غيرضروري : قبل از بارداري در مورد مصرف هرنوع دارو و مكمل با پزشكتان مشورت كنيد. زيرا برخي داروها اثرات زيان آوري بر حاملگي داشته و در دوران حاملگي منع مصرف دارند و برخي از آنها قابل جايگزيني با داروهاي بي ضرر در دوران حاملگي مي باشد مخصوصاً داروهايي كه بيشتر از 1هفته بايداستفاده شود حتما از بي ضرر بودن آن مطمئن شويد. اصلاح رژيم غذايي : قبل از حاملگي لازم است رژيم غذايي مناسب و متعادلي داشته باشيد و از مصرف غذاهاي بي ارزش مانند فست فودها خودداري كنيد و يك رژيم غذايي مناسب که شامل مصرف روزانه هر چهار گروه غذايي يعني : شيرو لبنيات – گوشت و جانشينهاي آن يعني تخم مرغ ، حبوبات و مغزها- ميوه و سبزيجات و غلات مي باشد،داشته باشید . اگر چاق هستيد ويا اضافه وزن داريد حتما قبل از حاملگي به وزن مناسب خود برسيد، زيرا چاقي و اضافه وزن باعث به وجود آمدن عوارض و مشكلاتي در دوران حاملگي از جمله : ديابت حاملگي ومسموميت حاملگي مي شود. و از آنجايي كه حاملگي زمان مناسبي براي رژيم لاغري نيست مي بايست قبل از حاملگي اينكار را انجام دهيد. ولي بايد توجه داشته باشيد كه از گرفتن رژيمهاي سخت خودداري كنيد زيرا باعث كمبود ريزمغذيها در بدن مي شود و اثرات زيان آوري بر سلامتي جنين خودتان در طول دوران حاملگي دارد. لازم است از 3ماه قبل از بارداري مصرف روزانه 400 ميكروگرم قرص اسيد فوليك، جهت جلوگيري از ايجاد نقص لوله عصبي در جنين شروع شود. معاينه فيزيكي : - قبل از بارداري مي بايست جهت انجام معاينه كامل فيزيكي به پزشك مراجعه كنيد تا احياناً اگر بيماري و يا مشكل خاصي داريد تشخيص داده شده و درمان شود و در صورتيكه مبتلا به بيماريهاي مزمني مانند: آسم، ديابت، بيماري قلبي، فشارخون بالا، لوپوس، كم خوني و يا ساير بيماريهاي عفوني ، ويروس و يا آميزشي هستيد حتما با پزشكتان مشورت كرده تا اين بيماري قبل از بارداري درمان و يا كنترل شود و آموزشهاي لازم در اين خصوص به شما داده شود. - قبل از بارداري حتماً دوره هاي واكسيناسيونتان را كامل كنيد . در صورتيكه به بيماريهاي سرخجه- اوريون يا آبله مرغان مبتلا نشده ايد ، پس از انجام آزمايش خون در صورتيكه بر عليه اين بيماريها ايمن نشده ايد مي بايست حداقل از 3ماه قبل از بارداري واكسن MMR (سرحجه-اوريون و سرخك) را تزريق كنيد و اگر در معرض خطر بيماري هپاتيت هستيد لازم است آزمايش هپاتيت را انجام داده و در صورت نياز برعليه بيماري واكسينه شويد. و در صورتيكه در شما و يا همسرتان سابقه بيماريهاي ژنتيكي و مادرزادي وجود دارد مي بايست در اين خصوص مشاوره ژنتيك انجام دهيد. انجام معاينه دهان و دندان: لازم است قبل از حاملگي به دندانپزشك مراجعه كرده و در صورتيكه مشكلات دنداني و يا لثه اي داريد اقدام به درمان آن نماييد. زيرا بيشتر بيماريهاي دهان ودندان در دوران بارداري قابل درمان نيست و باعث بروز مشكلاتي در دوران حاملگي از جمله زايمان زودرس و تولد نوزاد كم وزن مي شود. تغيير شيوه زندگي: - از قبل حاملگي مصرف نوشيدنيهاي كافئين دار مانند: قهوه- چاي و نسكافه را كم كنيد، زيرا باعث اختلال در تخمك گذاري و ايجاد عوارض و مشكلاتي در دوران حاملگي مي شود. - استفاده از نوشابه هاي الكلي- سيگار كشيدن و مواد مخدر مي بايست ترك شود. - انجام تمرينات ورزشي 30 دقيقه در روزو 3يا4 بار در هفته حداقل مي بايست انجام شود. تمرينات ورزشي خطرافزايش وزن- ديابت دوران حاملگي- فشارخون – واريس و كمردرد در دوران حاملگي را كاهش مي دهد و اگر تمرينات ورزشي قبل از حاملگي شروع شود ادامه آن در طول حاملگي راحتتر است. - از تماس با مواد زيان آور مانند: برخي داروها- تماس با مواد شيميايي در محل كار- سموم و آفت كشها- مواد رنگي و اشعه ايكس خودداري كنيد، زيرا تماس با اين مواد به خصوص در ماههاي اول حاملگي باعث بروز عوارض جبران ناپذيري برجنين مي شود. - كم كردن استرس بوسيله مطالعه ، انجام تمرينات يوگا و ورزش. اينترنت : - About kids health.org/pregnancy/health-care-before-pregnancy.aspx?article/D-6502-&category/D=PG-nh1-02-55K - www.momy club.ca/kb/nutrition-before-pregnancy/-70k - Pregnancy.loveknow.com/wiki/prenatal-care تهيه كننده : راضيه زاهدي – كارشناس برنامه مادران


شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 9:52 ::  نويسنده : ماماني

در زمان ‌کودکي پدرومادرهاي امروزي، داشتن يک دوچرخه يا اتاق خصوصي از بزرگ‌ترين خواسته‌‌هاي فرزندان از والدين‌ بود ولي امروز با وجودي که اوضاع اقتصادي در هيچ جاي دنيا چندان تعريفي ندارد، والدين به جاي آموزش ساختن با امکانات موجود به فرزندان تلاش مي‌كنند تمام خواسته‌هاي فرزندان‌شان را تامين کنند...

همه‌گير شدن مصرف برخي کالاها، تقليد و چشم‌و هم‌چشمي نيز از سوي ديگر به زياده‌خواهي‌هاي فرزندان دامن مي‌زند. توليدکنندگان انواع و اقسام کالاهاي ديجيتال اين‌روزها به جز جلب مشتري جوان و بزرگسال، بازار فروش خود را ميان خردسالان و کودکان هم گسترش داده‌اند. بازار اين محصولات ميان بچه‌ها در حالي پررونق مي‌شود که بسياري از والدين قدرت خريد ساده‌ترين وسايل ارتباط جمعي را هم ندارند و معضلات ريز و درشت پشت صفحه‌هاي رنگي اين ابزارهاي پرطرفدار، معمولا بر خانواده‌ها پوشيده است. ‌اين هفته نگاهي داريم به فوايد و زيان‌هاي کالاهاي ديجيتال براي کودکان.

4 نکته درباره تلفن‌همراه

• خردسالان و دبيرستاني‌‌ها: کودکي را که تلفن‌همراه دارد، مي‌توان هر جا که باشد، پيدا کرد اما معمولا خردسالان و دبستاني‌ها به تنهايي جايي نمي‌روند که بخواهيد نگران آنها شويد. داشتن تلفن‌همراه در اين سن، بيشتر از مزيت مي‌تواند منشاء بروز مشکلات متنوع باشد و مهم‌ترين پبامد منفي، از دست رفتن تمرکز کودک است. کودک هرجا که هست، مرتب مي‌خواهد گوشي را دستش بگيرد و از آن استفاده کند؛ ابتدا در حد بازي و بررسي فهرست‌هاي گوشي و بعد که اين سرگرمي برايش عادي شد، مانند بزرگ‌ترها مرتب گوشي‌اش را براي برقراري ارتباط با ديگران به كار خواهد برد و تماس‌هاي بي‌دليل با هم‌کلاسي‌ها يا همسن و سال‌هايي که شما اصلا نمي‌شناسيد، شروع مي‌شود.

• نوجوانان: نوجوانان در اين سن با حقيقت بلوغ و پيامدهاي آن تازه آشنا شده‌اند و استقلال‌طلبي بخشي از طبيعت آنهاست. تلفن‌همراه در زمان‌هايي که نوجوان در خانه حضور ندارد براي آگاهي از وضعيت او خوب است، اما همين گوشي مي‌تواند راهي براي آشنايي با دوستان نامناسب و پيوند عاطفي پوچ با آنها باشد.

• سن مناسب: هيچ متخصصي سن خاصي را براي تهيه تلفن‌همراه، مشخص نکرده است و اين محدوده سني به ويژگي‌هاي شخصيتي کودک، التزام و شرايط موجود و اطمينان والدين بستگي دارد.

• برخورد مناسب والدين: با فرزندتان صحبت کنيد و بپرسيد که چرا به تلفن‌همراه نياز دارد. به جاي پرسش‌هايي که جواب آن بله يا خير است، سوال‌هايي بپرسيد که بتواند در جواب آنها درددل خود را بگويد و شما بعد از گوش دادن به آنها بگوييد: «پس اين‌طور که من فهميدم، تلفن‌همراه را براي ... مي‌خواهي» و بعد از شنيدن ادامه صحبت‌هاي او ادامه دهيد: «اگر به تلفن‌همراه احتياج داري و دوست‌هايت هم تلفن‌همراه دارند، براي ما هم خوب است چون باعث مي‌شود ما هم هر وقت با تو کار داشتيم، راحت‌تر بتوانيم به تو دسترسي داشته باشيم. سعي مي‌كنم آن را برايت تهيه كنم». از اينجا مي‌توانيد ادامه بحث را به سمتي که گرايش تربيتي‌تان است، بکشانيد. معمولا هر والدي فرزندش را بهتر از هر کسي مي‌شناسد، اما با وجود اين، احتياط شرط عقل است و اندکي لغزش در اين سال‌هاي حساس عمر کودک و نوجوان مسير زندگي آنها را به کلي عوض مي‌کند. اگر بنا به شرايطي که فرزندتان دارد، احساس مي‌كنيد خريدن تلفن‌همراه براي او اشكالي ندارد، بهتر است اين وسيله را به عنوان پاداشي در ازاي اصلاح يک رفتار، موفقيت تحصيلي يا ورزشي به او بدهيد. براي پيشگيري از پيامدهاي منفي داشتن اين وسيله، بهتر است قبل از خريد آن، شرايطي را براي فرزندتان تعيين کنيد ازجمله سقف ريالي تماس‌ها، زمان استفاده و افراد مورد ارتباط.

6 نکته درباره لپ‌تاپ و تبلت

استفاده از رايانه براي بچه‌هاي نسل امروز اجتناب‌ناپذير است؛ اينکه هر خانواده يک رايانه تهيه کند، دور از ذهن نيست اما لپ‌تاپ يا تبلت به راحتي قابل جابه‌جا کردن هستند و والدين چندان نمي‌توانند كنترل لازم را بر فرزندشان داشته باشند.

• صرفه اقتصادي: بچه‌ها از لپ‌تاپ بيشتر براي بازي استفاده مي‌کنند و امکان اينکه صفحه کليد، سي‌دي‌درايو يا کارت گرافيکي آن را خراب کنند، زياد است بنابراين به صرفه است که يک رايانه معمولي بخريد تا اگر قسمتي از آن خراب شد، بتوانيد راحت آن را عوض کنيد.

• طراحي جمع‌و‌جور: لپ‌تاپ و تبلت بسيار کوچک‌اند و بدنه‌هاي خوش‌رنگي هم دارند بنابراين کودکان و نوجوانان اين دستگاه‌ها را ترجيح مي‌دهند.

• استفاده‌هاي آموزشي: نبايد كاملا ديدتان منفي باشد. در غير اين‌صورت حتي نمي‌توانيد يک چوب‌کبريت دست فرزندتان بدهيد. بهتر است از همان ابتدايي‌ترين سال‌هاي زندگي، با فراهم‌کردن زمينه و علاقه يادگيري در فرزندتان، او را طوري تربيت کنيد که خودش بخواهد از هر فرصتي براي يادگيري استفاده کند. مي‌توانيد با نشان‌دادن سايت‌هاي آموزشي، بازي‌هاي آموزشي يا سايت‌هايي که به فعاليت‌هاي همسالان او مربوط مي‌شود، فرزند را از ورود به فضاها و جهت‌هاي نامناسب دور نگه داريد. قرار بگذاريد هر روز در مورد يک موضوع به‌خصوص در اينترنت جستجو کنيد و در ساعت مشخصي يافته‌هاي جديدتان را به هم نشان دهيد.

• لپ‌تاپ بخريم يا تبلت: تبلت براي کساني مناسب است که در جايي ساكن نيستند و برايشان دشوار است نوت‌بوک و لپ‌تاپ را جابه‌جا کنند. البته قيمت تبلت از لپ‌تاپ ارزان‌تر است اما اگر فرزند بازيگوش‌ شما آن را بيندازد، معمولا تعميرشدني نيست. اما اگر قدرت مالي‌ داريد، مي‌توانيد به‌عنوان پاداش اين وسيله را براي فرزندتان تهيه کنيد.

• ارتباطات تحت‌كنترل: رايانه هر اندازه‌اي که داشته باشد، مي‌تواند به اينترنت متصل شود و فضاي مجازي براي کودکان و نوجوانان که تجربه‌هاي اجتماعي بسيار اندکي دارند، پرخطر است. پس نوع رايانه‌اي که براي فرزندتان تهيه مي‌كنيد، مهم نيست، فقط بايد براي اتصال به اينترنت زمان‌هاي مشخصي را تعيين کنيد و در اين زمان‌ها فرزندتان را با لطافت و هوشمندانه زير نظر بگيريد. مي‌توانيد با برنامه‌هاي مخصوص وب‌سايت‌هاي مجازي را براي فرزندتان تعيين کنيد.

• محدوده زماني: حتما در طول روز زماني مشخص را براي كودك تعيين کنيد و اجازه دهيد فقط در همان زمان با رايانه كار كند. به اين ترتيب هم برنامه‌ريزي را به او آموخته‌ايد و هم از پيامدهاي ناشي از استفاده بدون مراقبت کاسته‌ايد.



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 9:51 ::  نويسنده : ماماني